انواع روش های کاشت مو و مناسب ترین روش در بین آنها
15
دسامبر

آشنایی با انواع روش های کاشت مو

هر فرد ممکن است نسبت به یکی از روش های کاشت مو پاسخ بهتری بدهد، همچنین اگر پزشک خاصی را انتخاب کرده باشید ممکن است ایشان تنها در یک یا دو روش مهارت و تخصص کافی داشته باشد. بنابراین، برای انتخاب مناسب ترین روش های کاشت مو، بهتر است به یک پزشک متخصص پیوند مو مراجعه کرده و یک جلسه مشاوره داشته باشید. میزان گسترش طاسی و یا سن متقاضی می تواند در انتخاب روش مورد نظر تأثیرگذار باشد. اما به طور کلی، بهترین نتیجه بستگی به مهارت و دانش پزشک جراح دارد و می توان گفت اولویت با انتخاب تیم پزشکی مناسب است.

انتخاب مناسب ترین روش کاشت مو

پدیده ریزش مو و ضرورت کاشت موی طبیعی

به طور کلی در افراد بالغ، روزانه به طور متوسط حدود 100 تار مو از دست می رود که این یک روند طبیعی محسوب می شود و در ازای موهایی که می ریزند، موهای جدید رشد کرده و جایگزین آنها می شوند. این روند طبیعی باعث ایجاد یک تعادل شده و حجم موهای فرد در مجموع ثابت می ماند. اما گاهی بر اثر عوامل مختلفی همچون؛ ژنتیک، استرس و یا کاهش شدید برخی مواد مغذی بدن، تعادل موجود برهم می خورد و ریزش موهای روزانه بیشتر از موهای جایگزین شده خواهد شد.
در بیشتر موارد، دلیل ریزش مو ارثی است که پیش از تولد می تواند از هر کدام از والدین به ارث برسد و پس از سن بلوغ و رشد کامل، در فرد ظاهر شود. علاوه بر این، کمبود برخی ویتامین ها و نیز استرس شدید می تواند موجب ریزش مو شده و یا حتی ریزش موی ارثی را تقویت نماید. بنابراین، نمی توان شستشوی زیاد موها و یا گذاشتن کلاه و روسری را مهمترین دلیل در ریزش مو قلمداد کرد.

ریزش مو و روش های کاشت مو

ریزش مو و روش های کاشت مو

راه حل درمانی و زیبایی کاشت مو

با توجه به اینکه طاسی و ریزش مو اغلب در بخش جلو و فرق سر اتفاق می افتد و این دو ناحیه بسیار در زیبایی و تغییر ظاهر فرد مؤثر می باشد، خیلی از افراد به دنبال راه حل و رفع این مشکل هستند. روش پیوند موی طبیعی، یکی از روش های زیبایی و درمانی برای رویش مجدد موها در ناحیه طاسی است. از آنجایی که موهای بخش پشت سر و همچنین کناره های سر در همه افراد کمتر تحت تأثیر ریزش قرار می گیرند، از این رو کاندید مناسبی برای برداشت فولیکول های مناسب جهت کاشت مو هستند و می توان حدود 5 هزار گرافت از این ناحیه برداشت کرده و بخش جلو یا فرق سر پیوند کرد.
از این رو، در بیشتر افراد، حتی کسانی که دچار طاسی شده اند، بخش پشت سر گزینه مناسبی برای بانک موی عمل پیوند می باشد، چرا که در آینده نیز تحت تأثیر هورمون ها و استرس و … دچار ریزش نمی شود.

انتخاب مناسب ترین روش های کاشت مو

هر فرد ممکن است نسبت به یکی از روش های کاشت مو پاسخ بهتری بدهد، همچنین اگر پزشک خاصی را انتخاب کرده باشید ممکن است ایشان تنها در یک یا دو روش مهارت و تخصص کافی داشته باشند. بنابراین، برای انتخاب مناسب ترین روش های کاشت مو، بهتر است به یک پزشک متخصص پیوند مو مراجعه کرده و یک جلسه مشاوره داشته باشید. میزان گسترش طاسی و یا سن متقاضی می تواند در انتخاب روش مورد نظر تأثیرگذار باشد. اما به طور کلی، بهترین نتیجه بستگی به مهارت و دانش پزشک جراح دارد و می توان گفت اولویت با انتخاب تیم پزشکی مناسب است.

در ادامه، شما را با روند کار و جزئیات چند مورد از انواع روش های جراحی و کاشت مو آشنا می کنیم؛

انواع روش های کاشت مو

1. کاشت مو به روش نوار FUT

در روش FUT، پس از بی حسی موضعی، یک نوار باریک حاوی فولیکول های مو از قسمت پشت سر فرد برداشته می شود، سپس گرافت هایی با 1 تا 4 مو از این نوار برش داده می شوند و برای پیوند به بخش های مورد نظر (جلوی سر، فرق سر و …) منتقل شده و جایگزین می گردند.
این عمل جراحی تقریباً 8 ساعت به طول می انجامد و قابل ذکر است که در صورت عدم مهارت کافی جراح، ممکن است در محل برداشت موها خط باریکی باقی بماند. دوره نقاهت یک تا دو هفته، بسته به شرایط بیمار، مورد نیاز خواهد بود.

پیوند موهای پشت سر به فرق و جلوی سر به روش FUT

پیوند موهای پشت سر به فرق و جلوی سر و نمای کاملاً طبیعی آنها

2. کاشت مو به روش FIT

در این روش، نوع برداشت گرافت ها متفاوت است. در روش کاشت مو FIT، روند پیوند مو طولانی تر است و گرافت های برداشت شده باید در زمان کمتر از 4 ساعت پیوند شوند، از این رو احتمال از بین رفتن فولیکول های مو به صفر می رسد. یکی از معایب این روش که در FUT وجود ندارد، بحث سرعت عمل پایین آن است که چند روز زمان لازم دارد تا تمامی گرافت ها برداشته و پیوند مو به طور کامل انجام گیرد. احتمال بروز تورم و قرمزی در این روش و نیز روش FUT، وجود دارد اما در این روش نیازی به بیهوشی نبوده و به صورت بی حسی موضعی و عمل سرپایی انجام می شود. این روش توانسته در کاشت ابرو نیز به محبوبیت زیادی دست یابد.

انتخاب گرافت های جداگانه در روش FIT

انتخاب گرافت های جداگانه در روش FIT

3. کاشت مو به روش SUT

این روش، یکی از پیشرفته ترین و محبوب ترین روش های کاشت مو در سال های اخیر، به ویژه در کشورمان می باشد که در آن، عمل کاشت مو عمدتاً توسط دستگاه های پیشرفته خاصی انجام می شود و موجب می گردد تا درصد موفقیت عمل پیوند به حداکثر میزان خود برسد.

در این روش، استفاده از دستگاه های مذکور موجب می شود تا انتخاب و برداشت گرافت ها با دقت بسیار بالایی انجام شود و در نتیجه، احتمال آسیب دیدن و از دست رفتن سلول های پیوندی به حداقل ممکن می رسد و تقریباً از نهایت ظرفیت و تراکم بانک مو استفاده خواهد شد که در طی یک جلسه می توان حدود 14 هزار تار مو از منطقه دهنده برداشت کرد و به بخش طاس منتقل نمود. از این رو، روش SUT از نظر بالاترین کیفیت کاشت و تراکم مو توانسته در بین به روزترین روش های پیوند موی اروپا و آمریکا، رتبه برتر را کسب کند.

روش استاندارد کاشت مو SUT، تا حد زیادی توانسته عوارض معمول ناشی از کاشت مو را به صفر برساند و متقاضی می تواند پس از یک تا دو روز بعد از عمل پیوند مو به فعالیت های روزانه (به جز فعالیت های سنگین) خود برگردد. این روش علاوه بر کاشت موی سر، توانسته در کاشت ریش و سبیل نیز موفق عمل کرده و به محبوبیت زیادی دست یابد.

4. پیوند مو به روش HRT

روش HRT، یک تکنیک غیر جراحی ترمیم مو است و نباید آن را روش درمانی کاشت مو در نظر گرفت. گاهی متقاضی کاشت مو شرایط لازم برای انجام پیوند مو را ندارد، در چنین مواقعی روش های ترمیمی مانند HRT، می تواند برای ایشان توصیه شود. در این روش، نیازی به برداشت فولیکول های مو از خود فرد نیست و موهای هم رنگ و هم جنس موی بیمار توسط پزشک انتخاب و جایگزین می شوند. گرافت های پیوندی مو، از یک ترکیب پلیمری به صورت غشای بسیار نازک ساخته شده اند که حاوی تارهای مو بوده و به بخش مورد نظر سر پیوند می شوند.

5. کاشت مو به روش HRP

روش ترمیمHRP، درد و ناراحتی بیشتری نسبت به دیگر روش های ترمیم مو دارد و احتمال دارد که محل برداشت فولیکول های موی پیوندی، به صورت اسکار باقی بماند. در این روش نیز، عمل جداسازی و جایگزینی فولیکول های مو کاملاً توسط دستگاه های پیشرفته و با سرعت بالا انجام می شود و می تواند تا حدود 14 هزار تار مو را انتقال دهد، اما بانک مو در این تکنیک از خود فرد تهیه نمی شود ولی از موهای طبیعی مشابه با ویژگی های ظاهری موی فرد استفاده خواهد شد. از دیگر مزایای این روش، خط رویش طبیعی آن و نیز عدم نیاز به جراحی می باشد. همچنین، موهای پیوندی بین 2 تا 5 سال عمر مفید دارند که می توان آنها را رنگ کرده و قابلیت سشوار کردن و … نیز وجود دارد.

6. کاشت مو به روش BHT

روش BHT را معمولاً به عنوان آخرین راه حل برای رفع کم مویی در نظر می گیرند. گاهی اوقات پیش می آید که فرد متقاضی کاشت مو، در بخش بانک مو (پشت سر و کناره ها) به اندازه کافی تراکم مو ندارد. در چنین مواردی، گاهی می توان از موهای بدن فرد (قفسه سینه، پشت، پاها، دست ها و یا ریش ها) به عنوان بانک موی پیوندی بهره برد.

استفاده از موهای بخش های مختلف بدن برای پیوند به سر

البته موفقیت در چنین عملی به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد و پیش بینی نتیجه آن کمی پیچیده است، چرا که هماهنگی و سازگاری مشخصات هورمونی و … بین دو ناحیه بدن نیاز به بررسی بیشتری دارد. در این تکنیک می توان تا 5 هزار گرافت منتقل و جایگزین نمود. با توجه به همخوانی موهای نواحی مختلف بدن با سر، می توان گفت؛ ریش ها و قفسه سینه به ترتیب مناسب ترین و بدترین گزینه برای بانک موی پیوندی سر هستند. این روش کاشت مو برای افراد کمی، نتیجه مثبت دارد و بنابراین معمولاً آخرین انتخاب در جبران کم مویی محسوب می شود.



Fatal error: Uncaught ErrorException: file_put_contents(): write of 636 bytes failed with errno=122 Disk quota exceeded in /home/iranskincenter/public_html/wp-content/plugins/litespeed-cache/src/file.cls.php:172 Stack trace: #0 [internal function]: litespeed_exception_handler(8, 'file_put_conten...', '/home/iranskinc...', 172, Array) #1 /home/iranskincenter/public_html/wp-content/plugins/litespeed-cache/src/file.cls.php(172): file_put_contents('/home/iranskinc...', '(function($){$(...', 2) #2 /home/iranskincenter/public_html/wp-content/plugins/litespeed-cache/src/optimize.cls.php(809): LiteSpeed\File::save('/home/iranskinc...', '(function($){$(...', true) #3 /home/iranskincenter/public_html/wp-content/plugins/litespeed-cache/src/optimize.cls.php(769): LiteSpeed\Optimize->_build_single_hash_url('https://ads.zax...', 'js') #4 /home/iranskincenter/public_html/wp-content/plugins/litespeed-cache/src/optimize.cls.php(393): LiteSpeed\Optimize->_src_queue_handler(Array, Array, 'js') #5 /home/iranskincenter/public_html/wp-content/ in /home/iranskincenter/public_html/wp-content/plugins/litespeed-cache/src/file.cls.php on line 172