سوالات رایج کاشت مو
13
اکتبر

سوالات رایج کاشت مو (پیوند مو)

شاید شما نیز کلی سوال درمورد ریزش مو و روش های درمان آن داشته باشید. پاسخ به سوالات رایج کاشت مو و پیوند مو میتواند تا حدی اطلاعات مورد نیاز شما را رفع نماید. ریزش کامل مو در یک ناحیه یا کم پشت شدن موها در این بخش، ممکن است در اثر عوامل ارثی و یا تغییر شرایط تغذیه، وجود استرس و دلایل دیگر رخ دهد.

طاسی سر، هم در آقایان و هم در خانم ها، ممکن است موجب خجالت و یا بروز مشکل در روابط اجتماعی شود. پیوند مو، یکی از بهترین روش ها برای جبران موهای از دست رفته است. پیش از اقدام برای این کار، می توانید سوالات رایج کاشت مو را که توسط افراد دیگر مطرح می شوند مطالعه کرده تا بخشی از دغدغه های احتمالی شما برای تصمیم گیری در این مورد رفع گردد.

1) چقدر طول می کشد تا موهای پیوند شده رشد کنند؟

یکی از سوالات رایج کاشت مو این است که پس از پیوند مو، چقدر طول می کشد تا به نتیجه دلخواه برسند. موهایی که از قسمت بانک مو برداشته شده و به ناحیه مورد نظر پیوند می شوند، ابتدا شروع به رشد می کنند ولی پس از حدود ده روز وارد فاز استراحت شده و ریزش می کنند.

به طور کلی، هنگامی که عمل خونرسانی به این پیوندها، توسط بدن شروع می شود ممکن است چندین بار موها تازه رشد کرده و ریزش کنند. اما عمدتاً پس از دو تا چهار ماه بعد از عمل جراحی مو، موهای دائمی جدید به طور طبیعی رشد خواهند کرد. البته همه ی فولیکول های پیوندی در یک زمان رشد نخواهند کرد و به طور دوره ای شاهد رشد پیوندهای مختلف خواهید بود که نهایتاً 8 تا 9 ماه بعد از عمل، بیش از 90 درصد موهای پیوندی دائمی شما رشد نموده اند.

2) آیا امکان ریزش مجدد موهای کاشته شده وجود دارد؟

یکی دیگر از سوالات رایج کاشت مو، مربوط به ماندگاری موهای کاشته شده می باشد. دغدغه ی خیلی از متقاضیان این است که آیا موهای پیوند شده برای همیشه ماندگار هستند یا خیر؟ بهتر است بدانید که این موها به صورت دائمی باقی می مانند، چون از قسمت بانک موی فر(پشت سر) برداشته شده اند و مشکلات ریزش مو روی این قسمت تأثیری نمی گذارد.

3) هزینه پیوند کاشت مو در کشور ما چقدر است؟

می توان گفت هزینه عمل پیوند، جزو مهمترین سوالات رایج کاشت مو باشد. هزینه نهایی جراحی پیوند مو به چند پارامتر مختلف بستگی دارد. امکانات کلینیک مربوطه، دستمزد دریافتی پزشک متخصص مورد نظر، تعداد جلسات ترمیمی، محدوده طاسی سر و تعداد فولیکول های موی مورد نیاز، همگی می توانند در میزان هزینه جراحی شما مؤثر باشند. از این رو در کشور ما، این مقدار بین 3 تا 9 میلیون متغیر می باشد.

4) آیا می توانیم بعد از کاشت مو به استخر و برنامه ی شنای خود برگردیم؟

با توجه به اینکه پس از عمل پیوند مو، آثار کمی از زخم و جای جراحی باقی می ماند، توصیه می شود تا بهبود این زخم ها از رفتن به استخر و برخورد با آب کلر دار و یا هر ماده شیمیایی دیگری خودداری نمایید.

علاوه بر کلر، وجود آلودگی های احتمالی مانند قارچ ها و … در محیط استخر و آب آن، احتمال آلودگی و بروز عفونت در محل پیوند مو را افزایش می دهد. یکی از سوالات رایج کاشت مو، مربوط به کسانی است که به طور حرفه ای غواصی می کنند. شنای حرفه ای و انجام حرکات آن جزو فعالیت های سنگین محسوب شده و انرژی زیادی از شما می گیرد که بهتر است یک تا دو ماه از شنای سنگین بپرهیزید.

5) چند روز پس از کاشت مو می توان به فعالیت های سابق زندگی برگشت؟

یکی از دغدغه ها و سوالات رایج کاشت مو، درمورد دوره نقاهت پس از کاشت مو می باشد. حدود 4-7 روز پس از پیوند کاشت مو، می توان فعالیت های سبک مانند قدم زدن آهسته و فعالیت های روزمره را از سر گرفت، اما از خم شدن یا سرپا بودن طولانی مدت بپرهیزید. همچنین، حدود یک ماه تا 40 روز به هیچ عنوان فعالیت های سنگین انجام ندهید. البته این توصیه به صورت عمومی می باشد و برای هر بیمار با شرایط خاص می تواند طبق نظر پزشک معالج تغییر کند.

6) مناسب ترین سن برای انجام کاشت مو، چه سنی است؟

معمولاً برای درمان افرادی که دارای ریزش مو هستند ابتدا فاکتور سن بررسی می شود. در مواردی که سن متقاضی کمتر از 21 سال (و در شرایط خاص نیز کمتر از 25 سال) باشد، از روش های پی آر پی، ویتامین درمانی و … استفاده می شود. برای افراد بالاتر از این سن می توان از روش های پیوند مو بهره گرفت. از طرف دیگر، در سنین بالای 50 سال، به دلیل شرایط بدنی و احتمال مشکلات دیابتی و مصرف داروهای خاص، عمل پیوند مو نیاز به بررسی شرایط متقاضی دارد.

7) در صورت وجود ریزش مو، امکان پیوند مو وجود دارد؟

شاید یکی از سوالات رایج کاشت مو که شما نیز درمورد آن نگران هستید، ریزش مو باشد. ریزش مو با هر دلیلی که باشد، چه ارثی و چه تحت تأثیر شرایط محیطی، هیچ تأثیر منفی در روند کاشت موی شما ندارد. متقاضی می تواند با نظر و تأیید پزشک معالج خود در دوره ریزش مو برای عمل پیوند اقدام کند.

8) رشد موهای کاشته شده چه فرقی با موهای دیگر سر دارد؟

رشد موهای پیوندی، هیچ تفاوتی با بخش های دیگر سر ندارد و میزان رشد آنها همان سر طبیعی را طی خواهد کرد. این موها تنها از نظر ریزش ممکن است متفاوت باشند، چرا که استرس و مشکلات هورمونی نمی تواند باعث ریزش آنها گردد.

9) امکان استفاده از کلاه پس از عمل پیوند مو وجود دارد؟

یکی دیگر از سوالات رایج کاشت مو که به ویژه از طرف آقایان مطرح می شود، درمورد استفاده از کلاه برای پنهان کردن جای زخم ها و عمل پیوند مو می باشد. توجه داشته باشید که جای بخیه و نیز موهای تازه کاشته شده به شدت حساس بوده و باید به آرامی و با ظرافت با آنها رفتار کرد. استفاده از کلاه نامناسب و یا بی دقتی در این باره می تواند باعث ساییدگی در اثر کشش یا فشار در ناحیه مورد نظر شود. از این رو توصیه می شود در چند روز اول، از کلاه استفاده نشود.

اما در روزهای بعد، در صورت لزوم و شرایط خاص، می توانید از کلاه های نخی و گشاد که امکان جریان هوا را داشته باشند و فشار یا کشش خاصی هنگام گذاشتن و برداشتن ایجاد نکنند، استفاده نمایید. اما به یاد داشته باشید که حتی الإمکان، هر روز کلاه را شسته و کاملاً خشک کنید تا از بروز هرگونه عفونت یا حساسیت جلوگیری گردد.

10) کوتاهی مو یا رنگ مو پس از عمل پیوند چگونه خواهد بود؟

اگر رنگ مو جزو سوالات رایج کاشت مو شما بوده، به این پرسش دقت نمایید. استفاده از مواد شیمایی مانند رنگ مو یا داروهای تقویتی مو و هر ماده ای که بر روی فولیکول های جدید مو تأثیرگذار باشد، از یک هفته قبل از عمل پیوند تا حداقل یک ماه پس از آن، ممنوع می باشد. برای کوتاه کردن موهایی که در پشت سر (بانک پیوند مو) قرار دارند بهتر است تا پایان بهبود جای زخم ناشی از جراحی صبر نمایید که این مدت حداقل یک هفته خواهد بود.