بوتاکس و میزان ماندگاری تزریق بوتاکس
12
جولای

ماندگاری تزریق بوتاکس

بوتاکس یکی از رایج ترین روش های جوانسازی پوست و از بین بردن چین و چروک های صورت است. بوتاکس دارای ماده ای است که سبب فلج شدن اعصاب بخش صورت می شود؛ این فرایند سبب می شود که اعصاب و ماهیچه های صورت هیچ فعالیتی نداشته باشند و در نتیجه پوست در مدت زمان بیشتری صاف بماند.
تاثیر و ماندگاری تزریق بوتاکس در صورت موقتی است، یعنی صرفا در بازه ای 3 تا 7 ماهه تاثیر آن باقی می ماند. البته میزان این ماندگاری می تواند کمتر و یا حتی بیشتر هم باشد. که این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد.
قطعا بوتاکس صورت نمی تواند یک درمان و روش جوانسازی ابدی و همیشگی باشد. به همین علت ماندگاری آن موقتی و گذرا می باشد. ماندگاری  تزریق بوتاکس در افراد مختلف دارای میانگین های متفاوتی می باشد.
هنگامی که ماندگاری بوتاکس و اثرات آن پس از زمانی از بین برود؛ برای ترمیم آن نیاز است تا دوباره بوتاکس به پوست صورت تزریق شود.

چه عواملی بر ماندگاری تزریق بوتاکس موثر هستند؟

عوامل و ویژگی ها گوناگونی وجود دارند که در میزان ماندگاری بوتاکس موثر هستند. این عوامل شامل شرایط بدنی فرد و همچنین شرایط محیطی وابسته به او می باشد.

میزان متابولیسم و سوخت و ساز بدن افراد:

سوخت و ساز و متابولیسم بدن می تواند بر زمان ماندگاری تاثیر گذار باشد. میزان ماندگاری در افراد ورزشکار بسیار کمتر از سایر افراد می باشد. چرا که این افراد فعالیت های بیشتری انجام می دهند که این فعالیت ها سبب افزایش سوخت و ساز و در نتیجه از بین رفتن ماهیچه ها و بوتاکس می شود. در مقابل افرادی که از فعالیت بدنی کمتری برخوردار هستند؛ میزان سوخت و ساز آنها کمتر است و ماندگاری تزریق بوتاکس برای آنها بیشتر خواهد بود.

ماهیچه هدف:

ماهیچه مورد نظری که تزریق بوتاکس بر روی آن انجام می شود، بسیار مهم است. برای مثال ماندگاری ژل بوتاکس در ماهیچه های گونه کمتر از سایر بخش ها می باشد. زیرا در طول روز این ماهیچه فعالیت بیشتری داشته؛ که باعث می شود بوتاکس دوام کمتری در این ناحیه داشته باشد. در مقابل تزریق بوتاکس به ماهیچه های بخش پیشانی، میزان ماندگاری بیشتری خواهد داشت، چرا که روزانه به مقدار کمتری از این ماهیچه ها استفاده می شود.

اندازه ماهیچه:

هر چقدر ماهیچه مورد نظری که تزریق به آن انجام می شود، بزرگتر باشد، ماندگاری تزریق بوتاکس در آن ماهیچه کمتر خواهد بود.

نوع پوست

نوع پوستی که تزریق بوتاکس به آن انجام می شود؛ در میزان دوام بوتاکس تاثیر گذار خواهد بود. افرادی که دارای پوست ضخیم تر و محکم تر هستند؛ ماندگاری ژل های بوتاکس برای آنها کمتر می باشد. زیرا برای این افراد و برای رفع چین و چروک آنها باید میزان بیشتری ژل بوتاکس تزریق شود؛ که این موضوع یکی از عوامل موثر در کاهش ماندگاری و دوام ژل های بوتاکس خواهد بود.

افرادی که دارای پوست ضخیم هستند، میزان ماندگاری بوتاکس برای آنها کمتر است.

سبک زندگی:

از دیگر عواملی که بر روی میزان دوام بوتاکس در بدن و صورت اثر می گذارد ؛ نوع سبک زندگی افراد می باشد. افرادی که زندگی روزانه آنها همراه با تشویش و فعالیت های سنگین است، ماندگاری تزریق بوتاکس برای آنها کمتر است؛ چرا که بوتاکس در برابر فعالیت های سنگین و زیاد، دوام خود را از دست می دهد و سریعتر از بین می رود.

مقدار چین و چروک های موجود بر روی پوست

اگر میزان چین و چروک هایی که در پوست شما وجود دارد، کمتر باشد، قطعا ژل بوتاکس کمتری برای رفع آنها تزریق می شود و این امر سبب افزایش میزان ماندگاری و دوام بوتاکس می شود.

نوع ژل بوتاکس:

نوع ژل بوتاکسی که برای تزریق انتخاب می شود؛ می تواند در ماندگاری آن تاثیر گذار باشد. انواع ژل های مرغوب ایرانی و یا خارجی وجود دارند که ماندگاری آنها نسبت به سایر ژل ها بیشتر خواهد بود.
معرفی دو نوع بوتاکس که دارای ماندگاری بالا هستند:
برای معرفی دو بوتاکس دیسپورت و میسپورت می توان گفت که ؛ این دو نوع بوتاکس موجود، دارای ماندگاری بسیار بالایی بر روی پوست می باشند. بوتاکس دیسپورت نمونه خارجی و میسپورت نمونه مشابه دیسپورت و از نوع ایرانی آن می باشد.
بوتاکس خارجی دیسپورت، در ایران بسیار محبوب و پرکاربرد می باشد, به دلیل آنکه دارای کیفیت بسیار بالا و مرغوبی می باشد. علاوه بر کیفیت و ماندگاری بالای این بوتاکس، میتوان به مناسب بودن قیمت آن نیز اشاره کرد.
بوتاکس میسپورت یک نوع بوتاکس ایرانی محبوب و بسیار با کیفیت می باشد. این بوتاکس ایرانی با سایر نمونه های خارجی در رقابت است؛ حتی با آنها برابری می کند. کیفیت بالا، ماندگاری خوب، قیمت مناسب و عوارض کم؛ این بوتاکس را برای طرفداران تزریق بوتاکس محبوب کرده است.

معرفی روش هایی برای افزایش میزان ماندگاری تزریق بوتاکس:

روش ها و راه حل هایی وجود دارند که می توانید با انجام آنها و توجه به آنها میزان ماندگاری بوتاکس و میزان کیفیت آن را بر روی پوست خود افزایش دهید.
پس از تزریق بوتاکس، نیاز است تا مواردی را به مدت کوتاهی رعایت کنید تا ماندگاری و دوام بوتاکس را افزایش دهید. یکی از این موارد نخوابیدن بر روی محل بوتاکس شده است. بهتر است به مدت چند ساعت پس از تزریق، هیچ فشاری بر روی محل بوتاکس شده وارد نشود.
طبق زمانبندی انجام شده برای ترمیم، تزریق دوباره و یا بررسی به پزشک مراجعه کنید.
بهتر است از اشعه های آفتاب دور بمانید و همچنین از محصولات ضدآفتاب مناسب برای حفظ دوام بوتاکس استفاده کنید.
اخم کردن، خنده های طولانی مدت و شدید، وارد کردن فشار و فعالیت زیاد به محل بوتاکس شده را به حداقل برسانید؛ چرا که تحریک ماهیچه بوتاکس شده، ماندگاری آن را کاهش می دهد.
سعی کنید از استرس، نگرانی و شرایط نامطلوب دور بمانید. چرا که این موارد بر روی میزان دوام و ماندگاری تزریق بوتاکس و همچنین پوست صورت تاثیر منفی می گذارند.
از انجام ورزش های سنگین و فعالیت های سخت به شدت خودداری کنید.
در آخر به توصیه های پزشک خود، برای ماندگاری بوتاکس و مراقبت های پس از آن توجه ویژه کنید.

مراقبت های پس از تزریق بوتاکس چیست؟

بعد از تزریق بوتاکس، برای حفظ نتایج و بهبود بهتر و سریعتر وضعیت، می‌توانید به موارد زیر توجه کنید:

جلوگیری از لمس و فشار به ناحیه‌ی تزریق شده

در روز اول پس از تزریق بوتاکس، سعی کنید به ناحیه‌ی تزریق شده دست نزنید و فشار ندهید. همچنین در روز اول بعد از تزریق، سعی کنید از ورزش و تمرینات شدید خودداری کنید.

جلوگیری از خوردن خوراکی‌های سنگین

در روز اول بعد از تزریق بوتاکس، سعی کنید خوراکی‌های سنگین و سخت یا موادی که نیاز به جویدن دارند، مانند گوشت، ترشی، سبزیجات سفت و مغزهای سفت را مصرف نکنید.

پوشیدن عینک آفتابی

زدن عینک آفتابی در روزهای آفتابی بعد از تزریق بوتاکس، می‌تواند کمک کند تا ناحیه‌ی تزریق شده محافظت شود و از تحریک خورشید جلوگیری شود.

استفاده از یخ

در صورتی که ناحیه‌ی تزریق شده تورم و درد دارد، می‌توانید از یخ استفاده کنید. اما مطمئن شوید که یخ را به ناحیه‌ی تزریق شده مستقیماً قرار ندهید، بلکه آن را در داخل یک حوله قرار داده و سپس روی ناحیه‌ی تزریق شده بگذارید.

مصرف مایعات بیشتر

در روزهای بعد از تزریق بوتاکس، سعی کنید مایعات بیشتری مانند آب و چای سبز مصرف کنید.