01
سپتامبر

رفع دائمی غبغب با لیزر اسکالپشور

غبغب که گاهی به عنوان “چربی زیر چانه ای” نیز شناخته می شود یک بیماری شایع است که می تواند به شدت بر روی اعتماد به نفس بیمار تاثیر منفی بگذارد. این وضعیت زمانی رخ می دهد که یک لایه چربی در زیر چانه شما شکل می گیرد. اگرچه این بیماری اغلب همراه و قرین با افزایش وزن است، اما ضرورتی ندارد که شما لزوماً اضافه وزن داشته باشید تا به غبغب مبتلا شوید.

وراثت ژنتیکی یا شلی پوست در دوران پیری استعداد ابتلا به غبغب را افزایش می دهد. این بیماری به صورت مشترک موجب نگرانی مردان و زنان می شود و قابل مخفی شدن با آرایش نیست همچنین با ورزش و رژیم غذایی نیز برطرف نمیشود. اگر غبغب دارید و می خواهید برای همیشه از شر آن خلاص شوید، نگران نباشید چون امروزه چندین راه حل برای رفع دائمی غبغب وجود دارد که یکی از آنها لیزر اسکالپشور است.

چه مواردی با لیزر اسکالپشور قابل درمان است؟

لیزر اسکالپشور در ابتدا توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا (FDA) برای درمان چربی های بدخیم شکم و پهلو مورد تایید قرار گرفت پس از مدتی دامنه پذیرش آن به درمان چربی های ناحیه پا نیز گسترش یافت تا اینکه نهایتاً در ماه سپتامبر سال 2017 میلادی (برابر با ماه مهر سال 1396 شمسی) لیزر اسکالپشور جهت درمان و رفع دائمی غبغب نیز مورد تایید FDA قرار گرفت. بنابراین می توانیم بگوییم که لیزر اسکالپشور تنها خاص درمان غبغب نبوده و جهت رفع سلولیت و درمان چربی های بدخیم و مقاوم در نواحی ذیل مورد استفاده قرار می گیرد:
1. شکم
2. باسن
3. ران
4. کفل
5. بازوها
6. گردن
7. زیر چانه (غبغب)
8. چربی پهلوها (طرفین شکم)

روش رفع دائمی غبغب با لیزر اسکالپشور

لیزر اسکالپشور یک عمل درمانی بدون درد و بدون جراحت است که برای کاهش هر نوع چربی زیرجلدی از جمله غبغب طراحی شده و بسیار مؤثر است. مکانیسم تاثیر این عمل غیرنهاجمی بر تخریب و تجزیه سلول های چربی زیر جلدی از طریق انرژی حرارتی لیزر استوار است. لیزر اسکالپشور انرژی ای تولید می کند که به طور خاص جذب چربی های زیرجلدی می شود. در این تکتولوژی با یک لیزر 1060 نانومتری بافت داخلی پوست تحت حرارت قرار می گیرد و در همان حال سطح بیرونی پوست نیز خنک می شود تا سوزانده نشود. لیزر چربی های موجود در زیر چانه شما را تا 116 درجه فارنهایت (معادل تقریبی 47 درجه سانتیگراد) گرم می کند. این درجه حرارت برای اینکه بتواند بر عملکرد سلول های چربی تاثیر بگذارد کفایت می کند، اما در مقابل برای تاثیر بر روی پوست یا سایر بافت ها کافی نیست. اپلیکاتور لیزر اسکالپشور مجهز به تکنولوژی Contact Cooling است که مخصوص خنک نگاه داشتن پوست شما در دمای مناسب و راحت است.

در یک مطالعه آینده نگر که در 3 مرکز تحقیقاتی ایالات متحده آمریکا انجام شد، 57 بیمار به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه دارای شاخص توده بدنی (BMI) کمتر از 30 و گروه دیگر دارای BMI بین 31 تا 43 بود. همه این افراد، غیر از 5 نفرشان، به مدت 2 جلسه در طول 6 هفته با لیزر اسکالپشور تحت درمان غبغب قرار گرفتند. عکس های قبل از درمان و پس از درمان (12 هفته بعد از عمل) گرفته و با یکدیگر مقایسه شد. در تصاویر سونوگرافی کاملاً مشخص شد که به طور متوسط ​​23 درصد از میزان چربی زیر جلدی کاهش یافته است. تمام عوارض جانبی رخ داده شده موقت بوده و بدون هیچ گونه مداخله ای برطرف شد.

اختلاف معنی داری در کارایی و ایمنی بین گروه های دارای BMI بالا و پایین مشاهده نشد. 100 درصد بیماران از نتایج بدست آمده خود راضی بودند.
عمل لیزر اسکالپشور بین 20 تا 35 دقیقه (به طور تقریبی حدود 25 دقیقه) طول میکشد. برای اکثریت بیماران، حداقل 2 جلسه مورد نیاز است و بین 2 جلسه متوالی باید 4 هفته فاصله باشد. برای بیمارانی که دارای چربی متوسط و شدید در ناحیه زیر چانه هستند، ممکن است تا 4-6 جلسه درمانی مورد نیاز باشد. در هر جلسه حداکثر تا 24٪ از سلول های چربی نابود میشود. بدن برای دفع سلولهای چربی تجزیه شده با استفاده از سیستم لنفاوی به حدود 6 تا 12 هفته زمان نیاز دارد.
بیماران ممکن است از 6 هفته پس از درمان شروع به دیدن نتایج اولیه کنند چراکه بدن شروع به دفع سلول های چربی تخریب شده می نماید، اما معمولاً نتایج مطلوب در 12 هفته دیده می شود. سلول های چربی در طول درمان تجزیه می شود و در صورتی که بیمار به حفظ وزن طبیعی و سبک زندگی سالم اهتمام لازم را داشته باشد تاثیر عمل لیزر اسکالپشور به صورت پایدار و همیشگی است و چربی ها هرگز باز نخواهند گشت.

رفع دائمی غبغب با لیزر

کاندیدای مناسب و ایده آل برای رفع دائمی غبغب با لیزر اسکالپشور

از آنجایی که بدن هر فرد منحصر به فرد است، مشاوره بهترین راه برای پاسخ قطعی به این سؤال است که آیا شما یک کاندیدای مناسب برای رفع دائمی غبغب با لیزر اسکالپشور هستید یا خیر! با این حال به طور کلی می توان گفت که کاندیداهای ایده آل برای این روش کلیه افرادی هستند که با وجود داشتن سبک زندگی سالم باز هم با چربی های مقاوم در برابر ورزش و رزیم غذایی در بدن خود دست و پنجه نرم می کنند.
بیمارانی که می خواهند چربی های زیرجلدی بدن خود مانند چربی های ناحیه غبغب را با یک عمل غیرتهاجمی تحت درمان قرار دهند تا بعد از درمان بدون اتلاف وقت و نیاز به انتظار برای بهبودی بلافاصله فعالیت های عادی خود را از سر بگیرند کاندیدای مناسبی برای رفع دائمی غبغب با لیزر اسکالپشور هستند.
شما ممکن است یک کاندیدای مناسب بالقوه برای رفع دائمی غبغب با لیزر اسکالپشور باشید اگر شما:
• میخواهید که چربی های زیر چانه را نابود کنید.
• کاملاً نسبت به چگونگی تاثیرگذاری منفی غبغب بر روی ظاهر خود واقف هستید.
• نتایج حاصل از رژیم غذایی مناسب و تمرینات ورزشی تنها را مشاهده نکرده اید.
• در زمان درمان حامله یا شیردهی نیستید.
• دارای شاخص توده بدنی 43 یا پایینتر باشید.
البته شاخص تعیین شده در صورتی است که شما بخواهید لیزر اسکالپشور را برای رفع دائمی غبغب به کار گیرید ولی اگر بخواهید در سایر نواحی بدن از این درمان استفاده کنید رقم BMI مناسب و ایده آل برای شما 31 یاپایینتر از آن است.

قبل از عمل رفع غبغب با لیزر

نیاز به مراقبت های خاصی قبل از عمل ندارد. در صورت لزوم پزشک معالج، توصیه های لازم را به شما خواهد کرد.

مراقبت های پس از عمل رفع دائمی غبغب با لیزر

معمولا اسکالپشور نیاز به بستری برای بهبود پس از عمل ندارد، بنابراین شما می توانید بلافاصله به کار و زندگی روزمره خود بازگردید. درمان با این روش تنها 25 دقیقه طول می کشد و میتوانید در طول آن موسیقی گوش کنید یا اینکه یک چرت کوتاه بزنید.
گرچه سلول های چربی حذف شده نمی توانند دوباره بازگردند، اما با این حال مجدداً می توانند رشد کنند. پس از اینکه با استفاده از لیزر اسکالپشور نسبت به رفع دائمی غبغب خود اقدام کردید، توصیه می کنیم با دنبال کردن رژیم غذایی سالم و برنامه ورزشی منظم، اقداماتی را به منظور کاهش ریسک پدید آمدن مجدد غبغب خود انجام دهید.
پزشک معالج به شما یک برنامه غذایی مناسب و ورزشی مناسب را متناسب با نیازهای خاص و سطح آمادگی جسمانی شما ارائه می کند. اما به طور کلی توصیه می کنیم رژیم غذایی سرشار از غذاهای غنی مانند میوه ها، سبزیجات، دانه های کامل؛ پروتئین های سالم مانند ماهی و لوبیا؛ و چربی های سالم مانند آجیل، دانه ها و روغن های گیاهی برای بهینه سازی عملکرد بدن تان مصرف نمایید. همچنین علاوه بر آن برنامه های ورزشی منظم را نیز به طور جداگانه پیگری کنید تا قدرت، انعطاف پذیری و تعادل را بهبود بخشد، همه آنها نقش مهمی در حفظ  سلامت و زیبایی شما دارند.

مقایسه عمل رفع دائمی غبغب از طریق لیزر با دیگر روش های مشابه

امروزه روش های متعددی برای درمان دائمی غبغب وجود دارد. تا همین 5 سال پیش، لیپوساکشن زیر چانه و سپس جراحی برای سفت شدن پوست تنها گزینه ممکن برای رفع غبغب بود. با این وجود، جراحی لیپوساکشن و لیفت گردن گزینه ای نبود که با توجه به خطرات جراحی و از کارافتادگی مرتبط با آن انتخاب شود.
در طول چند سال گذشته، بسیاری از بیماران مبتلا به غبغب تحت درمان با روشی به نام Kybella (اسید دگزیکسولیک) قرار گرفته اند که برخی از سلول های چربی زیر چانه را از بین می برد و سپس از بدن دفع می شود. بیمارانی که روش Kybella را انتخاب می کنند در طی چند جلسه اجازه می دهند تا داروی تزریقی یک پزشک به چربی های ناحیه زیر چانه آنها تزریق شود. بیماران پس از هر 3 تا 10 روز پس از هر عمل جراحی، ممکن است تورم قابل توجهی در زیر چانه داشته باشند. نتایج به طور معمول در 4 تا 12 هفته مشاهده می شود. احتمال وقوع بعضی از ناراحتی هایی که ناشی از بکارگیری میله های سوزنی است وجود دارد. همچنین دارو در ابتدا احساس سوزش می کند.
لیزر اسکالپشور و CoolSculpting هر دو راه حل های عالی غیرتهاجمی هستند. با این حال، تکنولوژی پشت این دو درمان کاملاً بایکدیگر متفاوت است. در حالی که لیزر اسکالپشور درجه حرارت بدن را برای هدف گیری و از بین بردن سلول های چربی افزایش می دهد، CoolSculpting از تکنولوژی منجمدسازی برای کاهش چربی های ناخواسته استفاده می کند. هر جلسه درمانی لیزر اسکالپشور حدود 25 دقیقه طول میکشد در حالیکه هر جلسه CoolSculpting حداقل نیم ساعت است.
لیزر اسکالپشور به شما کمک می کند تا با خیال راحت چربی های غبغب را بدون جراحی یا ازکارافتادگی ریشه کن کنید. این روش در مقایسه با روش های دیگر درمان غبغب نتایج بیشتر و میزان رضایت بالاتری دارد. مزیت دیگر لیزر اسکالپشور این است که بیماران مبتلا به غبغب که با عمل لیزر اسکالپشور درمان میشوند چربی زیر پوست (غبغب) را از دست می دهند بدون اینکه نیاز به عبور از سطح بیرونی پوست باشد. این تکنولوژی قابل توجه است و بیماران را خوشحال و راضی می کند.
10 دلیل برای اینکه لیزر اسکالپشور بهترین وبرترین روش برای رفع دائمی غبغب است؛ وجود دارد که در ذیل به آن اشاره می کنیم:
1. نتایج لیزر اسکالپشور کاملاً مشابه با لیپوساکشن است.
2. لیزر اسکالپشور جراحی لازم ندارد.
3. از آنجا که در لیزر اسکالپشور جراحی وجود ندارد، هیچ بیحسی و بیهوشی نیز نیاز نیست.
4. میزان رضایت بالاتری نسبت به روشهایی همچون CoolSculp یا Kybella دارد
5. لیزر اسکالپشور علاوه بر درمان چربی زیرجلدی، سبب ایجاد سفتی پوست در ناحیه کاهش چربی می شود
6. لیزر اسکالپشور در طول درمان و پس از درمان راحت تر از روش های لیپوساکشن، CoolSculpting و Kybella است
7. مدت زمان درمان با لیزر اسکالپشور تنها 25 دقیقه طول می کشد
8. لیزر اسکالپشور تنها گزینه ای است که نیاز به صرف زمان برای بازیابی و ریکاوری ندارد.
9. درمان با لیزر اسکالپشور دردناک نیست (بر خلاف جراحی، CoolSculpting و Kybella)
10. لیزر اسکالپشور دارای کمترین هزینه در بین تمام گزینه های برای حذف دائمی چربی های زیر جلدی از جمله غبغب است.

عوارض رفع دائمی غبغب با لیزر اسکالپشور

لیزر اسکالپشور هیچ گونه عوارض خطرناکی ایجاد نمی کند چون روشی کاملاً ایمن است. با این حال مقداری احساس گرمی و حرارت در طول عمل لیزر اسکالپشور طبیعی است که دلیل آن این است که لیزر دمای سلول های چربی را افزایش می یابد. این گرما و حرارت ممکن است برای بعضی بیماران کمی ناخوشایند باشد و ایجاد ناراحتی کند اما مقدار این ناراحتی به اندازه ای نیست که قابل تحمل نباشد.
همچنین ممکن است بعضی از بیماران احساس خارش و فشار را در طول درمان تجربه کنند که عموماً قابل تحمل است. یکی دیکر از شایع ترین عوارض درمان غبغب با لیزر اسکالپشور، تورم خفیف، حساسیت به لمس و قرمزی در حدود 1 هفته بود و ندول ها (مناطق کوچک سختی در چربی) در طول یک ماه حل خواهد شد.

قیمت رفع دائمی غبغب با لیزر

همانطور که گفتیم لیزر اسکالپشور دارای کمترین هزینه در بین تمام گزینه های برای حذف دائمی چربی های زیر جلدی از جمله غبغب است. قیمت گذاری معمولا به ارائه دهنده  خدمات شما بستگی دارد، اما این نرخ در ایالات متحده آمریکا تقریبا 750 دلار برای هر جلسه لیزر اسکالپشور برای درمان غبغب شروع می شود.

روش های مشابه

علاوه بر لیزر اسکالپشر گزینه های متعددی برای رفع دائمی غبغب وجود دارد؛ این روش ها عبارتند از:
• لیپوساکشن
• انجماد سلول های چربی با CoolSculpting
• تزریق محلول با اسید Kybella

منابع:
healthline
drjenniferlevine
rothwellness