لایه برداری
10
دسامبر

لایه برداری و پیلینگ پوست،انواع روش ها

لایه برداری و پلینگ به مجموعه درمان‌های انجام‌شده بر روی پوست گفته می‌شود که شامل برداشتن سطحی لایه‌ای از پوست به‌صورت شیمیایی و میکرودرم تا انجام عمل توسط لیزر است. این عمل می‌تواند لایه‌های خارجی آسیب‌دیده پوست، چین‌وچروک ایجادشده، سیاهی زیر بغل، لکه‌های صورت به دلیل افزایش سن و یا کک‌ومک، خراش‌های سطحی و … را از بین برده و ترمیم کند.

از زمان گذشته جلوگیری از روند پیر شدن پوست از دغدغه‌های مردم بوده است. در عصر حاضر به دلیل پیشرفت صنعت و بالا رفتن خطراتی که پوست به‌صورت روزمره با آن روبه‌روست، مراقبت از پوست بسیار اهمیت بیشتری یافته است.

انواع روش های لایه برداری

  • لایه برداری با لیزر CO2 و لیزر فراکشنال:

    در این روش با از بین بردن لایه‌های پوستی آسیب‌دیده با استفاده از لیزر، می‌توان به‌مرورزمان سطحی صاف و یکنواخت بر روی پوست ایجاد کرد. به این روش لایه برداری جوان‌سازی پوست به‌وسیله لیزر نیز گفته می‌شود. لیزرها انواع مختلفی دارند. لیزر CO2 پرتوان‌ترین آن‌ها در جوان‌سازی پوست است. با این روش پوست پس از عمل سفت‌تر و صاف‌تر به نظر می‌رسد. این لیزر با کاهش چین‌وچروک و  درمان جای جوش و  همچنین درمان جای زخم و  اسکار می‌تواند به جوان‌سازی پوست کمک بسیاری کند. همچنین لیزر فراکشنال نیز به دلیل عوارض کمی که دارد طرفداران بیشتر و استفاده بالاتری دارد. با توجه به محدوده مورداستفاده، بین یک روز تا چند هفته می‌توان نتایج و بهبودی را مشاهده کرد. زمان بهبودی تقریبی در این روش دو هفته است. در این دوره پوست جدید به‌مرورزمان ظاهرشده و ناحیه درمان صاف‌تر و سفت‌تر می‌شود.

  • لایه برداری با میکرودرم ابریژن:

    در این روش با یک اسپری میکرو کریستال نسبت به برداشتن لایه‌های خارجی پوست اقدام می‌شود. در این روش با به وجود آمدن لایه‌های جدید بر روی پوست با سطح کلاژن بالاتر، ظاهر پوست بهبود می‌یابد. این روش نسبت به درم ابریژن بسیار ایمن‌تر است. امروزه دو نوع مختلف از روش پاک‌سازی به‌صورت میکرودرم ابریژن وجود دارد. یکی به‌صورت دستی و دیگری توسط دستگاه مکش. هر یک از روش‌ها به حدود یک ساعت زمان نیاز دارد. در طول درمان نیز با حسی مشابه ماساژ دادن مواجه خواهید بود. در این روش سلول‌های مرده از سطح پوست جمع‌آوری می‌شود. این روش بدون در است و فقط کمی گرما بر روی پوست احساس می‌شود. تقریباً بلافاصله پس از درمان، بهبود آن قابل‌مشاهده است. این روش بیشترین اثربخشی و پاک‌سازی را بر روی پوست دارد. کریستال‌های استفاده‌شده از این روش حساسیت‌زا نیستند، به همین دلیل این روش بسیار ایمن و تقریباً با همه پوست‌ها سازگار است. ناراحتی‌های ایجادشده در این روش معمولاً موقت و کوتاه‌مدت است و قرمزی و تورم به وجود آمده ظرف چند ساعت از بین می‌رود.

  • لایه برداری با روش‌های شیمیایی:

    در این روش از یک محلول شیمیایی برای برداشتن لایه‌های خارجی پوست به‌منظور رشد سلول‌های پوستی جدید و رفع تیرگی پوست استفاده می‌شود. در این روش پوست ظاهری جوان و شاداب پیدا می‌کند. پوست بیمار به‌مرور صاف‌تر و یکنواخت‌تر می‌شود. چروک‌های پوست نیز کاهش می‌یابد. محصولات مراقبت از پوست نیز بعدازاین عمل بهتر جذب خواهند شد. هر چه محلول مورداستفاده قوی‌تر باشد، لایه‌های عمیق‌تری تحت تأثیر قرار می‌گیرد و به همین سبب نتیجه حاصله بهتر خواهد بود. محلول‌های مورداستفاده معمولاً اسید گلکولیک، تری کلرواستیک اسید، محلول جنسر، اسیدلاکتیک و اسید سالیسیلیک است. اکثر این محلول‌ها با محصولات بهداشتی مراقبت از پوست استفاده‌ام شوند تا نتیجه بهتری در بهبود مشکلات داشته باشند. این مشکلات را می‌توان جای جوش، روشن شدن پوست، کاهش منافذ باز، شاداب سازی و جوان‌سازی، جای زخم، رفع لک و … نام برد. در این روش ابتدا پوست بیمار به‌طور کامل با مواد خاص تمیز و از ژل مخصوص در گوشه‌های چشم، بینی و دهان بیمار استفاده می‌شود. پس‌ازاین کار مواد لایه‌بردار شیمیایی برای شروع بر روی پوست بیمار قرار می‌گیرد. از محلول می‌توان برای کل صورت و یا فقط نواحی موردنظر استفاده شود. باگذشت زمان لایه‌بردار شیمیایی استفاده‌شده، خنثی‌شده و تأثیر خود را از دست می‌دهد. پس‌ازآن صورت بیمار شسته می‌شود و از کرم مخصوص و کرم ضد آفتاب در جهت جلوگیری از عوارض استفاده می‌شود.

لایه برداری

انواع لایه‌بردار

با توجه به نوع لایه‌بردار استفاده‌شده، دوره ریکاوری هر فرد متفاوت است.

  • لایه‌بردار شیمیایی سبک (ملایم و ضعیف):

    در این حالت غالباً به دوره ریکاوری نیازی نیست. البته گاهی التهاب‌های ساده بر روی پوست مشاهده می‌شود که با پمادهای ویتامینه و کمپرس سرد سریعاً رفع می‌شود.

  • لایه‌بردارهای شیمیایی متوسط:

    باگذشت سه تا هفت روز لایه‌های جدید بر روی پوست شکل می‌گیرد. به‌این‌ترتیب پس از دوهفتم پوست به‌طور کامل‌ترمیم شده و التهاب و قرمزی‌ای بر روی آن دیده نمی‌شود.

  • لایه‌بردارهای عمیق (قوی):

    در این روش لایه جدید پوست 7 تا 10 روز بعد از درمان مشاهده می‌شود. این شرایط تا دو ماه که پوست به‌صورت کامل‌ترمیم می‌شود ادامه می‌یابد. در این روش لازم است که تا یک هفته فرد فعالیت‌های خود را کنار بگذارد و از سرکار رفتن، ورزش و … جلوگیری کند.