سفید شدن پوست
10
ژوئن

سفید شدن پوست صورت و بدن

امروزه با پیشرفت های قابل ملاحظه و چشمگیر در عرصه علوم پوست ، مو و زیبایی ، صرف نظر از علل تیره شدن پوست می توانید برای سفید شدن پوست  خود از روش های درمانی مختلف استفاده نمایید . روش هایی مثل لایه برداری شیمیایی، جراحی با لیزر و میکرودرم نیز برای سفید شدن پوست صورت و بدن مورد استفاده قرار می گیرند.

راه های روشن و سفید شدن پوست صورت و بدن

چند مورد از روش های سفید و روشن شدن پوست به شرح زیر است که در ادامه در مورد هر یک صحبت خواهیم کرد:

  • پیلینگ
  • میکرودرم
  • درم ابریژن
  • لیزر
  • کریو تراپی
  • لوسیون

پیلینگ

روش بازسازی و ترمیم پوست با تحریک یک زخم کنترل شده (سوختگی) روی سطح پوست است. لایه بردارهای شیمیایی لایه های بیرونی پوست را جدا می کنند و با تحریک کلاژن، مشکلات ناشی از آسیب دیدگی نور خورشید، چین و چروک ، تغییر بافت پوست و تغییر رنگ پوست را بهبود می بخشد. لایه برداری های عمیق تر عوارض بیشتر و در عین حال بهبود طولانی مدت تری دارند و باعث سفیدتر شدن پوست می شوند.  تفاوت اصلی بین انواع لایه بردارهای شیمیایی راه حل های مختلف و شدت آنهاست.

پیلینگ، به خودی خود دردناک است و با سوزش شدیدی همراه است که با داروی مسکن، تسکین می یابد . لایه برداری های عمیق باعث به وجود آمدن تاول های آب دارمی شوند که بین 7 الی 14 روز پس از درمان شکسته و قهوه ای می شود و در نهایت بهبود می یابد.

پیلینگ شیمیایی برای افراد با پوست روشن و موهای بور نسبت به افراد با پوست سبزه مناسب تر است. در افرادی که پوست تیره تری دارند احتمال بروز عوارض جانبی بالاست.

این لایه بردار شیمیایی از فرمول اسید کربوکسیلیک ، اسید گلیکولیک و اسید لاکتیک ساخته شده است. ممکن است باعث سوزش، قرمزی، سوزش خفیف و خشکی پوست شود.

عوارض جانبی شایع در این روش ایجاد جای زخم، تغییرات دائمی در رنگدانه پوست، یکنواخت نبودن رنگ پوست و تغییر در بافت پوست است.

میکرودرم

یکی دیگر از روش های سفید کردن پوست و بدن که بسیار روش پر طرفداری هست استفاده از روش میکرودرم هست که در آن لایه اضافی پوست به آرامی سائیده و جدا می شود. یک روش بدون جراحی برای سفید کردن پوست در تمام نقاط بدن است. برای سفید کردن پوست صورت، پوست کشاله ران، پوست ناحیه اندام تناسلی، رفع سیاهی زیر بغل و پوست گردن مورد استفاده قرار می گیرد. این روش برای از بین بردن بسیاری از نواقص پوستی مانند درمان پوست های تیره، کاهش جای زخم آکنه، روشن کردن لکه ها و تغییر رنگها، از بین بردن چین و چروک های ریز، یکنواخت کردن رنگ پوست و برآمدگی های پوستی کاربرد چشمگیری دارد.

در این روش، بلورهای اکسید آلومینیوم را به آرامی از طریق یک لوله به پوست شما می پاشد. این دستگاه سایش خفیف ذرات را با مکش ترکیب می کند تا لایه های خارجی آسیب دیده یا مرده پوست شما را خارج سازد، ذرات و زائده های پوستی به داخل لوله هدایت می شوند و از آنجا به سطل زباله انتقال می یابند. این روش به بیهوشی نیاز ندارد و حدود 15 الی 20 دقیقه طول می کشد.

فاصله 10 تا 14 روز بین درمان به پوست فرصت می دهد تا سلول های پوستی جدید تولید کند. برای گرفتن نتیجه حداقل 5 دوره درمان پیشنهاد می شود و در طول درمان، استفاده از محصولات مراقبت از پوست در منزل توصیه می شود.

درم ابریژن

این روش روشن شدن پوست، لایه های خارجی پوست را با جراحی می تراشد. این روش برای صاف کردن زائده های پوستی مانند جای زخم و تیرگی های پوستی و همچنین درمان جای زخم و لکه های عمیق آکنه مورد استفاده قرار می گیرد و نتیجه آن پوستی با ظاهر سفیدتر و نرم تر خواهد شد.

زمان درمان و بهبودی با این روش بین چند هفته تا چند ماه است و هزینه این روش به اندازه ناحیه درمان شده بستگی دارد.

لیزر

جوان سازی پوست با لیزر یک روش محبوب برای کاهش اثرات نور خورشید، پیری، اختلالات پوستی و جوان سازی پوست است. این روش نسبت به روش های دیگر مقرون به صرفه تر است و در عین حال بی خطر ، مؤثر و راحت است .

این روش برای درمان چین و چروک های ریز، رنگ ناهموار و یا زخم سطحی پوست مانند جای زخم آکنه پر کاربرد و ایده آل است و برای کسانی که دائماً با آکنه درگیر هستند و رنگ پوست تیره ای دارند و یا درمان ترک پوست، چندان اثربخش نیست.

روش لیزر لایه های بیرونی آسیب دیده پوست را از بین می برد و با تحریک کلاژن، سلول های پوستی جدید ایجاد می کند و در نتیجه پوست صاف، نرم ، جوان و سالم خواهد شد.

کرایوتراپی

یکی دیگر از روش های سفید شدن پوست صورت و بدن کرایوتراپی است که با استفاده از نیتروژن مایع، جراحت های پوستی را منجمد و از بین می برد. این روش با از بین بردن سلول های پوستی، بازسازی طبیعی انها را تحریک می کند .

در طول یک دوره سه الی چهار ماهه پس از درمان، ملانین بیش از حد نقاط تیره مثل لک و پیس به سطح پوست می رسند و به طور طبیعی پوست انداخته و می افتند. پس از آن پوست بهبود پیدا کرده و رنگ آن یکنواخت و نرمال ب نظر می رسد.

عوارضی مانند ظاهر شدن جای زخم در نقطه ای که انجماد صورت گرفته برای افراد با پوست تیره بیشتر محسوس است و ممکن است دائمی باشد. بی حسی دائمی یکی دیگر از عوارض جانبی این روش است.

سفید شدن پوست با کرم

امروزه انواع مختلفی از کرم های روشن کننده پوست بدن و صورت در بازار وجود دارد.

انتخاب بهترین کرم برای سفید شدن پوست از بین انواع مختلف کرم های روشن کننده پوست بدن و صورت موجود در بازار، کار ساده ای نیست و حتما در این مورد باید با متخصص پوست مشورت کنید. از خریداری کرم های سفید و روشن کننده حاوی هیدروکینون، جیوه یا مواد سمی دیگر اجتناب کنید.

منبع : مرکز پوست ایران