درمان میگرن با بوتاکس
20
آوریل

درمان میگرن با بوتاکس | آیا امکان پذیر است؟

درمان میگرن با بوتاکس

امروزه از بوتاکس علاوه بر درمان چین و چروک‌های صورت در درمان سردرد های مزمن نیز استفاده می شود، تزریق بوتاکس از انقباض‌های عضلانی محرک میگرن جلوگیری می‌کند. بوتاکس، سم بوتولینوم رقیق شده می باشد که با جلوگیری از آزاد شدن مواد شیمیایی در سلول‌های عضلانی و همچنین با ممانعت از انتقال پیام انقباض به فیبرهای عضلانی باعث بهبود دردهای میگرنی می شود. با مشاهده بهبودی علائم میگرن در مراجعه کنندگانی که بوتاکس را برای درمان عارضه‌های دیگر تزریق کرده بودند، مطالعات بسیاری در زمینه “درمان میگرن با بوتاکس” شروع شد. سازمان غذا و دارو پس از سال‌ها بررسی این موضوع و جمع‌آوری داده‌های بالینی در نهایت استفاده از بوتاکس را برای درمان میگرن‌ مزمن تایید کرد.

درمان میگرن با بوتاکس چگونه است؟

بوتاکس چیست؟

بوتاکس در واقع نوعی سم است که از نوعی پروتئین پیچیده تشکیل شده است و نام تجاری توکسین بوتولینوم A میباشد.این سم از نوعی باکتری به نام نامکلستریدیوم ترشح شده و مسمویت های شدید غذایی را ایجاد میکند.برای استفاده پزشکی از این سم این فرآورده را به صورت خالص و استریل و به صورت تزریق استفاده میکنند.

بعد از تزریق بوتاکس به عضله مورد نظر جذب شده و در قسمت پایانه های عصبی تاثیر کرده و فرمان انقباض عضله را مختل کرده و بدین صورت از ایجاد انقباض و جمع شدگی عضله جلوگیری میکند در واقع بوتاکس از آزاد شدن نوعی مسئول انقباضات ماهیچه ای ( استیل کولین) جلوگیری می‌کند، در نتیجه دستور انقباض به عضله نرسیده و عضله به صورت موقت (تا پایان تاثیر گذاری بوتاکس) فلج موقت میشود.

میگرن چیست؟

میگرن نوعی سردرد شدید است که گاها به صورت دردهای ضربان دار و تپش در سر رخ‌دهد . میگرن ممکن است باعث حالت تهوع و حساسیت شدید به نور و صدا شود. حملات میگرنی می‌تواند باعث دردهای شدیدی در سر شده و برای ساعت‌ها و یا حتی روزها باقی بماند و آنقدر شدید باشد که بیمار درخواست استراحت درجایی کاملا ساکت و تاریک داشته باشد.

دلایل اصلی ابتلا به میگرن مشخص نیست، با اینحال  دانشمندان معتقدند از دلایل این بیماری می توان به تغییرات مغزی و همچنین عوامل ژنتیکی اشاره کرد. افراد مبتلا به میگرن ممکن است این بیماری را به ارث برده باشند. فراموش نکنید که استرس یکی از مواردی است که باعث تشدید سردردهای میگرنی می گردد.

درمان میگرن با بوتاکس به چه صورت است؟

تاریخچه و نحوه درمان میگرن با تزریق بوتاکس

چندین سال پیش صنعت فیلم سازی آمریکا ، هالیوود، ادعایی درباره درمان بیماری میگرن بازیگران خود بعد از تزریق بوتاکس داشت . بازیگران هالیودی، برای زیباسازی و جوانسازی، از بوتاکس استفاده می کردند. اما کمی بعد مشاهده شد که این بازیگران بعد از تزریق بوتاکس، از سردردهای مزمن و همچنین میگرن خود خلاص شده اند! بنابراین نتیجه گرفته شد که بوتاکس می تواند میگرن را درمان کند. همچنین سازمان بهداشت آمریکا نیز این مورد را تایید کرده است.به دنبال این ادعا، پزشکان شروع به استفاده از بوتاکس برای درمان میگرن کردند.

ریکاوری و تعداد جلسات مورد نیاز بوتاکس

درمان میگرن با بوتاکس حدودا شامل 32 تزریق می‌شود، البته این تعداد تزریق در بیماران مختلف تفاوت دارد برخی بیماران درخواست  تزریق‌های بیشتر یا کمتری دارند. تزریق‌ها  معمولا هر 12 هفته یکبار انجام می‌شود و هر جلسه فقط چند دقیقه طول می‌کشد.

تاثیرگذاری بوتاکس بلافاصله بعد از تزریق شروع می‌شود و نتیجه کامل آن ظرف مدت یک هفته پس از اولین تزریق مشخص می‌شود. اکثر بیماران 5 نوبت تزریق بوتاکس را در مدت حدودا 15 ماه انجام می دهند.تزریق بوتاکس با سوزنی بسیار ظریف انجام می شود و درد ناشی از تزریق، شبیه درد خراش جزیی یا نیش پشه می باشد.تاثیرات بوتاکس حتی سال‌ها پس از تزریق هم قابل برگشت‌ است.

محل تزریق بوتاکس در درمان میگرن

  • پیشانی
  • گیجگاه هر دو سمت
  • پشت و دو طرف گردن
  • بالای شانه‌ها
  • پشت سر

روش درمان میگرن با بوتاکس

هزینه تزریق بوتاکس در درمان میگرن

در تزریق بوتاکس جهت درمان میگرن ،میزان بوتاکس تزریقی به مقداری است  که برای تسکین درد میگرنی کافی باشد. بدیهی است هر چه مقدار کمتری از بوتاکس تزریق شود، هزینه درمان کمتر خواهد بود.