درمان استریا
31
اکتبر

درمان استریا (خطوط چاقی و لاغری) | روش های از بین بردن استرچ مارک

قبل از توضیح روش های درمان استریا توضیح مختصری راجع به استریا و دلایل بوجود آمدن آن میدهیم.
استریا یا همان خطوط چاقی و لاغری خطوطی هستند که اغلب بر اثر چاقی و لاغری که در نتیجه آن پوست دچار کشیدگی می شود بوجود می آیند.

البته استریا فقط بر اثر چاقی و لاغری شکل نمی گیرد، به طور مثال ممکن است بر اثر بارداری و زایمان هم پوست دچار خطوط استریا شود که با تورفتگی و برجستگی همراه است که در این مورد به آن ها خطوط حاملگی هم گفته می شود. این مشکل همچنین ممکن است در دوران بلوغ و بر اثر رشد قسمت های مختلف بدن صورت بگیرد. مشکل استریا یا استرچ مارک ها بیشتر بر روی پوست خانم ها پدیدار شده و آقایان کمتری از گرفتاری به آن شکایت می کنند. به طوری که تعداد خانم های مبتلا به این عارضه چیزی حدود دو برابر بیشتر از آقایان مبتلا به آن می باشد.

استریا ها بیشتر در قسمت های ران، سینه و شکم بوجود می آیند. اما درباره همان تعداد اندک آقایانی که به این عارضه مبتلا می شوند این بخش ها متفاوت اند و در نقاط متفاوتی از بدن آن ها مانند بازوها و دیگر نقاطی که معمولا عضله های آن بر اثر ورزش رشد می کند ظاهر می شوند.

خطوط استریا یا همان استرچ مارک ها معمولا به رنگ سفید براق هستند و به این دلیل بوجود می آیند که سرعت رشد اندام ها با سرعت رشد پوست تطابق ندارد و پوست خیلی کند تر رشد می کند، در نتیجه پوست بدن برای پوشش دهی اندام ها دچار کشیدگی و ترک خوردگی می شود.

با وجود اینکه استریا ها معمولا به رنگ سفید دیده می شوند اما نوع دیگری از این عارضه هم وجود دارد که برعکس این نوع استریای سفید رنگ، دارای رنگ صورتی و قرمز بوده و نه تنها به صورت فرو رفتگی و یا مسطح نیست بلکه به شکل برجسته ظاهر می شود.

در برخی موارد دیده شده که استریا بدون هیچ دلیلی و به طور ژنتیکی بوجود آمده است. در برخی موارد دیگر هم بر اثر مصرف طولانی مدت برخی دارو ها مانند داروهای استروئیدی و کورتون و همچنین ابتلا به برخی سندروم ها مثل سندروم کوشینگ و سندروم مارفان بوجود می آید.

در هر صورت این عارضه مشکلی است که موجب رنجش خاطر مبتلایان شده و به علت مختل کردن زیبایی پوست و ظاهرشان آن ها را به فکر درمان می اندازد.

از گذشته تا کنون راه ها و روش های مختلفی برای درمان استریا به کار گرفته شده است که برخی از آن ها موثر و موفقیت آمیز بوده، برخی دیگر تا حدودی اثر مثبت داشته و برخی هم بی تاثیر بوده اند.

روش های مختلفی که برای رفع و از بین بردن استرچ مارک ها یا همان خطوط استریا وجود دارند عبارتند از مزوتراپی، کربوکسی تراپی، اوزون تراپی، RF فرکشنال و… .

درمان استریا

درمان استریا

روش های درمان استریا (خطوط چاقی و لاغری)

روش کربوکسی تراپی

با توجه به اینکه کاهش کلاژن و الاستین از عوامل اصلی ایجاد استرچ مارک ها  می باشند، در روش کربوکسی تراپی برای اینکه بتوان ترک های پوستی یا همان خطوط استریا را درمان کرد گاز کربن دی اکسید یا همان CO2 به پوست تزریق می شود. که با ورود این گاز به بافت های مختلف پوست میزان اکسیژن در آن بخش افزایش یافته و در نهایت جریان خون بالا رفته و میزان تولید کلاژن و الاستین افزایش می یابد که منجر به بازسازی پوست و رفع استرچ مارک ها می شود.

روش لیزر CO2 فراکشنال

با وجود شباهت های ماهیتی و اسمی فراوان مابین روش کربوکسی تراپی و لیزر CO2 فراکشنال، روش لیزر CO2 فراکشنال یک روش درمانی متفاوت برای درمان خطوط استریا است. در این روش با تاباندن شعاع های بسیار باریک نور لیزر ( شعاع هایی در حد چند میکرون) به جای یک حجم بزرگ تر از پرتوهای نور لیزر به مواضع مورد نظر به درمان موضعی همان منطقه می پردازند و به لایه میانی پوست می رسند که این موجب عدم آسیب دیدن مناطق اطراف محل مورد درمان می شود. درمان به روش لیزر CO2 پوست را دچار زخم های سطحی می کند که با استراحت چند روزه به بهبودی کامل می رسند.

 

روش RF فرکشنال

در روش RF فرکشنال نحوه کار به این صورت است که امواج الکترومغناطیسی که در فرم فرستنده و گیرنده هستند در لایه های مختلفی از بافت پوست حرکت کرده و جابجا می شوند و موجب ایجاد گرما شده، و در نهایت با ایجاد کلاژن و تحریک آن ها منجر به رفع ترک های پوستی و درمان استریا می شود.

 

روش درمانی مزوتراپی

مزوتراپی یکی از روش های پزشکی برای درمان مشکلات پوستی و درمان استریا است که جزو روش های غیر جراحی می باشد.

در روش درمانی مزوتراپی دارو های مخصوصی که شامل برخی ویتامین ها و یا عصاره های گیاهی می شوند، توسط سوزن های بسیار ریزی به نقاطی از پوست تزریق می شوند. در واقع در این روش بجای اینکه بیمار دارو را از طریق خوردن وارد بدن کند به طور مستقیم و با تزریق، آن ها را به نقطه مورد نظر برای درمان وارد می کند.

روش اوزون تراپی

اوزون تراپی یک روش درمانی نو  در درمان استریا است که در آن با استفاده از گاز اوزون میزان اکسیژن فعال را در بدن افزایش داده و بیماری های مختلفی را درمان می کنند. در اوزون تراپی از همان گاز اوزونی که از ما در مقابل اشعه ماورای بنفش محافظت می کند استفاده می شود. البته اوزون در بخش های مختلفی از علم پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد که یکی از این بخش ها بخش درمان مشکلات پوستی است که خود شامل دو روش درمانی می باشد.

یکی از روش ها تزریق اوزون به خون بدن انسان و دیگری قرار گرفتن در سونای اوزون است.

در روش تزریق اوزون، به مقدار کمی از خون شخص بیمار که از بدن او گرفته شده است ، و به طور کاملا استریل مقداری اوزون تزریق می شود و سپس ترکیب خون و اوزون مجددا به بدن بیمار تزریق می شود. که باعث افزایش و متعادل شدن گردش خون شده و سلول ها را تقویت و

برای درمان استریا روش های دیگری هم وجود دارد که هریک اثربخشی متفاوتی بر روی این خطوط داشته و ممکن است برای افراد مختلف اثر درمانی متفاوتی داشته باشند.

سونای اوزون

روش دیگر درمان استریا روش سونای اوزون است. در این روش بایستی بیمار برای جلوگیری از مسمومیت احتمالی بابت ترکیبی اوزون و هوای جو اتاق، از یک ماسک اکسیژن استفاده کرده و وارد سونای اوزون شود و پوست او در همان فضا با کرم مخصوص ماساژ داده شود .

درمان استریا با استفاده از جراحی پلاستیک

درمان استریا هنگامی با جراحی پلاستیک صورت می گیرد که همراه با شل شدگی و افتادگی پوست همراه باشد. اما در صورتی که خطوط استریا آویزان و شل شدن پوست را در پی نداشته باشند با روش های دیگری مثل لیزر ، RF فراکشنال و … قابل درمان هستند و نیازی به انجام جراحی پلاستیک نیست. در صورتی که درباره مواردی که استریا ها با شل شدن پوست همراه اند بقیه روش ها کار ساز نبوده و فقط ممکن است منجر به رفع خطوط شوند و شل شدگی همچنان پایدار خواهد ماند.