درمان منافذ باز پوست صورت
08
مارس

درمان منافذ باز پوست صورت چگونه و به چه صورت می باشد؟

درمان منافذ باز پوست صورت یکی از عمده علل مراجعه افراد به کلینیک های زیبایی است .در توضیح منافذ پوست می توان گفت که این منافذ به عنوان دودکش های پوست عمل می کنند و نقش آنها رساندن چربی های تولید شده توسط غدد چربی زیر پوست به سطح پوست می باشد. با افزایش چربی پوست،این منافذ بیشتر قابل رویت می باشند.

پوست چرب، یکی از عواملی است که منافذ را باز می کند، بعلاوه اشعه UV خورشید نیز به کلاژن پوست آسیب رسانده و با قرار گرفتن در معرض آفتاب، منافذ بزرگ می شوند. همچنین با افزایش عمر میزان پروتئین طبیعی مانند کلاژن و الاستین کاهش می یابد که انعطاف پذیری پوست را کاهش می دهد. به طور کلی ترشحات چربی از طریق پوست به بیرون انتقال می یابند. اگر مسیر خروج ترشحات به هر دلیل (مانند استفاده از کرم های آرایشی و یا پنکیک) بسته شود، مشکلاتی مانند بازتر شدن منافذ پوستی ایجاد می‌شود.

چربی موجود در سطح پوست کلیه سلولهای مرده و آلودگی های محیطی و گرد و غبار موجود در سطح پوست را از بین می برند لذا توصیه می شود پوست صورت حداقل روزانه دوبار شستشو داده شود.
درکل وجود این منافذ بر روی سطح پوست مضر نیست و تنها مشکل آن عدم زیبایی ظاهری پوست می باشد.هدف از درمان منافذ باز پوست صورت  داشتن ظاهری هموار و روشن در پوست و بهبود قابلیت ارتجاعی و لطافت پوست می باشد تا با بهبود ظاهر پوست بتوان بدون استفاده از لوازم آرایشی نیز زیبا و شاداب به نظر رسید.

مردم اغلب جهت درمان منافذ باز پوست خود از گیاهان دارویی و یا  لوسیون های پیشنهادی دارو خانه های استفاده میکنند که متاسفانه راه حل درستی نیست و توصیه ما مراجعه به متخصصان پوست می باشد.و در صورت درمان به موقع از تبدیل شدن این منافذ به جوش های سر سیاه و لک جلوگیری می شود.

درمان منافذ باز پوست صورت چگونه است؟

علت باز بودن بیش از حد منافذ پوست صورت چیست؟

ارث یا ژنتیک
یکی از عمده دلایل داشتن منافذ باز پوستی موروثی بودن آن است. افرادی که والدین شان دچار این مشکل باشند احتمال اینکه خود شان هم دچار همین مشکل شوند زیاد است.

تغییرات هورمونی
تغییرات هورمونی بخصوص در دوران بلوغ به دلیل زیاد شدن ترشحات چربی پوست، باعث بزرگتر شدن منافذ پوست میشود.

تعریق زیاد
افرادی که زیاد عرق میکنند منافذ پوست شان بزرگتر به نظر می رسد.

افزایش سن
بالاتر رفتن سن و عدم قابلیت ارتجاعی پوست یکی از دلایل بزرگتر شدن منافذ پوست می شود.

نور خورشید
قرار گرفتن زیاد در معرض نور خورشید هم باعث ازدیاد و بزرگتر شدن منافذ پوست صورت می شود.

عدم رعایت بهداشت و پاکسازی پوست
عدم شستشوی کافی پوست نیز یکی از دلایل بروز این مشکل است حتما توصیه می شود روزانه حداقل 2 بار پوست صورت شستشو داده شود.

لایه برداری و سایش عمیق پوست
استفاده از برخی روشهای لایه برداری و سایش پوست جهت پاکسازی جوش های سرسیاه هم باعث زیاد شدن و بزرگتر شدن منافذ پوست می گردد.

بستن منافذ باز پوست صورت

روش های درمان منافذ باز پوست صورت

جهت بستن منافذ باز پوست صورت چندین روش موثر وجود دارد که با مراجعه به متخصصان پوست ،پزشک با توجه به شرایط پوستی یکی از روش های درمانی را انتخاب کرد

لایه بردارهای شیمیایی

برای درمان این مشکل می توانید از محصولاتی که حاوی رتینول هستند استفاده کنید. رتینول ها که مشتقی از ویتامین آ هستند، باعث کاهش ترشح چربی پوست و کوچک کردن و از بین بردن منافذ پوستی می شوند. اما به یاد داشته باشید که بهتر است این محصول را شب ها استفاده کنید، زیرا مصرف آن باعث افزایش حساسیت پوست در مقابل نور خورشید می گردد. برای حفاظت از پوست خود در مقابل اشعه UVA که موجب تخریب کلاژن پوست شما می شود، از کرم ضد آفتاب استفاده کنید، با استفاده از کرم ضد آفتاب از پوست خود محافظت کرده و در نهایت پوستی شاداب و روشن خواهید داشت.

استفاده از محلول های قابض ( تونر)

وقتی راه خروج چربی از پوست گرفته می شود، اما سلول های ترشح کننده چربی، همچنان به کار خود ادامه می دهند، چربی تجمع پیدا کرده و منفذهای پوست گشاد می شود. بنابراین می توان با محلولهایی که به اصطلاح تونر خوانده می شوند، این چربی ها را پاک کرد.

استفاده از لیزر برای درمان منافذ باز پوست صورت

لیزر، یکی از بهترین تکنولوژی های امروزی است که در درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد. از لیزر می توان برای درمان منافذ باز پوست صورت نیز استفاده کرد. در اثر تابش لیزر، این منافذ جمع می شوند. در نتیجه منافذ کمتری بر روی پوست دیده می شود. همچنین این روش عوارض زیادی هم ندارد و به راحتی مورد استفاده است.

درمان منافذ باز پوست صورت با میکرودرم

استفتده از میکرودرم در درمان منافذ باز پوست صورت

میکرودرم نیز یکی از بهترین روش هاست. بعد از لیزر، میکرودرم بیشترین تاثیر را دارد. در این روش هم شاهد عوارض زیادی نیستیم. همچنین هزینه میکرودرم، از لیزر کمتر است.

آی پی ال

در روش درمان با IPL ، درمان با  استفاده از نور پالس  انجام می گیرد که روی بافت پوست و منافذ آن تاثیر شگفت انگیزی خواهد داشت، و تنها بعد از یک جلسه درمانی متوجه خواهید شد که چگونه حفره ها سفت شده اند، همچنین استفاده از این روش موجب حذف نقاط قرمز یا قهوه ای روی پوست و همینطور افزایش درخشندگی پوست می شود.

نتایج درمان و بستن منافذ باز پوست

نتایج درمان بستن منافذ باز پوست بعد از چند هفته آشکار می شود. هر چند این نتیجه در افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد، اما مدت زمان ماندگاری نتایج درمان بسیار طولانی است. در برخی موارد برای حفظ نتایج درمان لازم است که، پس از مدتی بیماران جلسات درمانی را مجددا تکرار کنند.