درمان ماه گرفتگی
18
اکتبر

درمان ماه گرفتگی (خورشید گرفتگی) با لیزر

همان طور که جرج سانتایانا، فیلسوف، شاعر و رمان نویس اسپانیایی می گوید: «زیبایی لذتی است که وجود خارجی یافته است.»، اهمیت به زیبایی به ویژه زیبایی چهره و پوست، از مسایل مهم گذشته تا به امروزاست، هرچند که زیبایی واقعی، تصورذهنی هر فرد از خودش می باشد با این حال زیبایی ظاهری مهمترین عامل افزایش اعتماد بنفس و برقراری ارتباط فرد در جامعه می باشد. امروزه دنیای تکنولوژی به حوزه درمان راه یافته و به رفع مشکلات پوستی مختلفی از جمله شفاف سازی، ضایعات پوستی و… با روش های مدرن و با استفاده از دستگاه های پیشرفته می پردازد. لکه های ماه گرفتگی از جمله مشکلات پوست می باشند که در حال حاضر به روش لیزر٬ درمان می شوند . این مقاله به بررسی یکی از مشکلات پوست به نام ماه گرفتگی (خورشید گرفتگی )، انواع ماه گرفتگی، درمان ماه گرفتگی با لیزر و عوارض آن می پردازد.

ماه گرفتگی 

لکه ها و خال های رنگی زیر و روی پوست به طور مادرزادی یا بعد از تولد ایجاد می شوند، این لکه ها با افزایش سن محو شده یا اصلا تغییر نمی کنند اما در برخی موارد و به مرور زمان، فضای بیشتری از پوست را می پوشانند که به آن ماه گرفتگی می گویند. ازدیاد رنگدانه های پوستی و رگ های خونی درهم تنیده، منشا این لکه های رنگی می باشند و دلیل شکل گیری آن، اختلالات ژنتیکی عروق زیر پوست می باشد.

انواع ماه گرفتگی

ماه گرفتگی ها شامل دو دسته اند: 1- رگ های عروقی   2- رنگدانه ایی

  • رگ های عروقی:

    در این نوع ماه گرفتگی، رگ های خونی با اختلال و رشد غیرطبیعی مواجه می شوند. نشانه ها و علائم این نوع اختلال عموماً به رنگ صورتی، بنفش و قرمز نمود پیدا می کنند.

  • همانژیوم اطفال یا توت فرنگی :

    شایع ترین تومور دوره نوزادی است که در نوزادان نارس بیشتردیده می شود. رگ های خونی نازک، ظریف و به هم چسبیده موجب شکل گیری همانژیوم ، حتی درهفته های بعد از تولد می شوند. به طور معمول روی صورت، سر، قفسه سینه و گردن نمایان می شوند. این نوع ماه گرفتگی به استثنای اسکار تنها در صورت ایجاد زخم و اختلال تنفسی یا بینایی درمان ماه گرفتگی الزامی است.

  • همانژیوم کارنو:

    این ضایعه پوستی عمیق و توده ای شکل، به صورت بافت اسفنجی پرخون نمایان می شود و برای جلوگیری از اختلال تغذیه، بینایی و تنفسی به درمان نیاز دارد.

  • خال لکه شرابی:

    این لکه عروقی بنفش رنگ مایل به قرمز، در سال های بعد از تولد، به ندرت ایجاد می شود. گشاد شدن مویرگ ها عامل ایجاد این نوع از ماه گرفتگی می باشد.

  • رنگدانه ایی:

    این نشانه های پوستی توسط رنگ دانه ها ایجاد می شوند.

  • خال های گوشتی:

    خال هایی به رنگ قهوه ایی تیره یا مشکی که به طورمعمول بعد از تولد ایجاد می شوند. در صورت تغییر سایز این خال ها باید به پزشک مراجعه کرد.

  • لکه های مغولی:

    لکه هایی صاف که از ابتدای تولد عموما در قسمت باسن و انتهای ستون فقرات ظاهر می شوند. این نوع لکه ها با افزایش سن به تدریج از بین می روند.

  • لکه های قهوه با شیر:

    لکه های بیضی شکل٬ به رنگ قهوایی روشن تا تیره٬ که با افزایش سن پر رنگ تر می شوند اما در صورتیکه تعداد وسایز آنها افزایش یابد منجر به ایجاد نوعی بیماری ژنتیکی می شوند که پوست و اعصاب را درگیر می کنند بنابراین در صورت مشاهده علائم به پزشک مراجعه کنید.

  • خال های مادر زادی:

    خال هایی می باشند که از ابتدای تولد و در هر نقطه از بدن ظاهرشده و می توانند رشد کنند، این خال ها معمولا خطری ندارند اما خال های مادر زادی بزرگ ، ممکن است به سرطان پوست منجر شود.

    درمان ماه گرفتگی

    درمان ماه گرفتگی

درمان ماه گرفتگی با لیزر

در حال حاضرسریع ترین و موثرترین روش برای درمان ماه گرفتگی ، شیوه لیزر درمانی است که با توجه به نوع بافت، عمق، اندازه لکه ها و تعداد جلسات لیزرمشخص می شود.

لکه ها و رگ های خونی در دوره نوزادی نازک تر و کوچک تر است، بنابراین موجب کاهش تعداد دفعات لیزر و گرفتن نتیجه مطلوب تر می شود. برای رفع  لکه های روشن حدود چهار جلسه و لکه های پر رنگ تر حدود هفت جلسه  تعیین می شود. درمان ماه گرفتگی به روش لیزر درمانی، بدون درد و تنها با استفاده از یک کرم بی حس کننده یا بی حس کننده موضعی برای افرادی که به درد حساس می باشند در بازه زمانی پانزده دقیقه تا یک ساعت انجام می پذیرد. به طور کلی، بعد از بی حسی محل مورد نظر برای لیزر، دستگاه در محل مورد نظر حرکت داده شده و با نوری که از آن منعکس می شود عروق خونی را از بین برده و ملانین پوست را کاهش می دهد، در نتیجه به رفع خال های پوستی منجر می شود. گاهی در پایان درمان برای کاهش سوزش محل لیزر از کمپرس آب سرد استفاده می شود.

لیزر درمانی به روش های مختلف صورت می گیرد، برای درمان ماه گرفتگی رگ های عروقی، لیزر رنگی پمپی با لامپ فلاش و برای محو ماه گرفتگی های رنگدانه ایی تیره، لیزر کیو سوئیچ استفاده می شود.

پزشک متخصص،  با معاینه دقیق، نوع ماه گرفتگی و لکه های پوستی را بررسی و مناسب ترین گزینه برای درمان ماه گرفتگی را انتخاب می کند. لکه های پوستی، عموماً خوش خیم و غیرسرطانی بوده و لیزر، درمان مناسبی برای رفع آن ها می باشد .

در ماه گرفتگی های قهوه ایی از لیزر کیو سوییچ استفاده می شود. این نوع لیزر، بدون ایجاد هر گونه تغییر در فرم، بافت و رنگ پوست، رنگدانه های بسیاری را از بین می برد. امواج لیزری با تمرکز روی رنگدانه های غیرطبیعی پوست، آن ها را مورد هدف قرار داده و بعد از گذشت چندین هفته، لکه های پوستی، از بین رفته و محو خواهند شد.

برای درمان لکه های عروقی، لیزر و پالس های  شدید نوری عملکرد یکسانی داشته و به صورت مشابه عمل می کنند. پالس های نوری به تشخیص پزشک، روی رگ های خونی منتخب صورت، گردن، قفسه سینه و پاها تمرکز می یابند. نور لیزر بدون ایجاد تغییر سطح پوست از آن عبور و رگ های خونی را از بین برده و بدون آن که به بافت و فرم پوست آسیبی برسد، پوست به حالت طبیعی برمی گردد.

در لیزردرمانی، یک لایه از پوست برداشته می شود که با گذشت زمان و پس از حدود دو هفته جای زخم، بهبود می یابد. باید توجه داشت که طی دوره نقاهت و بهبودی، استفاده از کرم ضد آفتاب، در جلوگیری از ایجاد لکه های قهوه ایی رنگ پوست، ضرورت خواهد داشت.

عوارض درمان ماه گرفتگی (خورشید گرفتگی) با لیزر

روش لیزر درمانی نسبت به سایر روش های درمان ماه گرفتگی، عوارض کمتری به دنبال داشته که شامل موارد زیر می شود:

  • تغییررنگ پوست، به صورتی یا قرمز ملایم
  • پوسته پوسته شدن و کبودی موقت

این عوارض معمولاً طی پنج تا هفت روز از بین خواهند رفت.