پاک کردن تاتو
09
دسامبر

پاک کردن تاتو با لیزر: روش ها، عوارض و هزینه رفع تاتو با لیزر

در سال‌های اخیر تاتو کردن از کارهای پرطرفدار بین مردم به‌خصوص قشر جوان بوده است. باوجود خطراتی که تاتو کردن برای شخص ایجاد می‌کند، هنوز هم این تمایل بین بسیاری از مردم وجود دارد. از طرفی به وجود آمدن فرصت‌هایی برای تاتو موقت که نسبت به تاتو دائم بی‌خطر و بی‌درد و قابل بازگشت است و تنوعی که می‌توان درروش تاتو موقت داشت، این فکر را بر سر مردم انداخته است که با پاک کردن تاتو های دائم خود، هم خود را از شر یک‌شکل دائمی بر روی بدن حفظ کنند و هم بتوانند متناسب با موقعیت هر شکلی که تمایل دارند بر روی پوست خود تاتو کنند. همچنین کسانی هستند که بعد از تاتو کردن از تصویر به وجود آمده راضی نمی‌باشند و به همین دلیل نسبت به حذف آن اقدام می‌کنند. گاهی واکنش‌های حساسیتی ایجادشده در شخص بعد از انجام تاتو نیز، فرد را به پاک کردن تتو وا می‌دارد. همچنین ممنوعیت کار در برخی از سازمان‌ها به دلیل وجود تاتو بر روی بدن، یکی دیگر از دلایل رفع آن نیز می‌تواند باشد.

روش‌های پاک کردن تاتو

روش‌های مختلفی برای پاک کردن تاتو وجود دارد. می‌توان از درم ابریشن، تری کلراستیک اسید یا TCA (نوعی اسید که می‌تواند با از بین بردن لایه‌های پوست و نفوذ به لایه‌های زیرین به جوهر تاتو نفوذ کرده و آن را از بین ببرد) سالابریشن (ساییدن بانمک)، روش کریو سرجری و اکسیژن نام برد.

با پیشرفت تکنولوژی و به وجود آمدن لیزر، در ابتدا از لیزرهایی با موج‌های مداوم برای از بین بردن خال‌کوبی‌ها استفاده می‌شد، بعدازآن در دهه 1990 به‌وسیله لیزر کیو سوئیچ، این عمل انجام گرفت. امروز نیز از این روش برای از بین بردن پیگمانته های تتو استفاده می‌شود. باید در نظر داشت که هرچه جوهر تاتو مشکی‌تر و تیره‌تر، رفع آن راحت‌تر.

روش پاک کردن تاتو با لیزر، یکی از عمومی‌ترین روش‌ها برای پاک کردن تتو از بدن است. تاتو های رنگی غالباً سخت‌تر از تاتو های مشکی و تیره پاک می‌شوند. چراکه آن‌ها دارای طیف‌های جذب‌شده‌ای هستند که به لبه یا بیرون طیف‌هایی که دستگاه صادر می‌کند، سقوط می‌کنند. رنگ‌ها تیره قابلیت جذب همه طول‌موج‌های ارسالی را دارد. باید در نظر داشت که برای نتیجه بهتر همیشه باید انجام لیزر چندین بار انجام بگیرد.

نحوه پاک‌کردن تتو با لیزر

انجام این عمل پس از معاینات پزشک و با کمترین درد همراه است. درروش لیزر به دلیل دردی که همراه با عمل است، با تزریق بی‌حسی موضعی قبل از شروع، سعی در کاهش درد دارند. درروش لیزر، ابتدا جوهرهای شکل‌دهنده تاتو شکسته و به‌مرورزمان توسط بدن جذب می‌شوند. باگذشت زمان و برخورد جای تاتو با نور خورشید، اشعه خورشید به‌طور طبیعی این جوهرها را ناپدید می‌کند.

در پاک کردن تاتو با لیزر به طراحی خاص هر تاتو توجه می‌شود. چراکه این تفاوت در طراحی، روش‌های خاص خود را برای از بین بردن می‌طلبد. همچنین تاتوهایی که قبلاً به روش‌های قدیمی پاک‌شده‌اند، با روش لیزر قابلیت پاک‌سازی دوباره و از بین بردن جای زخم‌های ایجادشده رادارند.

یا یک جلسه مشاوره رایگان و بررسی خال‌کوبی و توضیح روش‌های درمانی، انجام عمل شروع می‌شود. درروند انجام عمل، بیمار محافظ چشم بر روی چشم‌های خود گذاشته و برای تعیین بیشترین  انرژی مؤثر، واکنش پوست مورد آزمایش قرار می‌گیرد. با فعال کردن نور لیزر متناسب با آستانه تحمل فرد، عمل آغاز می‌شود. در پایان نیز بلافاصله کمپرس سرد در  ناحیه درد استفاده می‌شود و با کرم یا پماد آنتی‌بیوتیک و بانداژ کردن محدوده درمان، از آن ناحیه محافظت به عمل می‌آید. همچنین برای جلوگیری از آسیب در برابر اشعه‌ی مضر خورشید، بر استفاده از کرم ضد آفتاب تأکید می‌شود.

بعدازآنجام این عمل ممکن است محدوده مورد عمل تا چند هفته دچار سوختگی ملایم باشد و اندکی تورم و قرمزی در محدوده دیده شود. در چند روز اول نیز کمی خون‌مردگی و تاول بر روی پوست مشاهده می‌شود. در موارد خاصی که به نوع تاتو بستگی دارد، ممکن است زخم و خونریزی نیز ایجاد شود که البته به‌صورت سطحی است و به‌زودی کاملاً خوب می‌شود. ناحیه موردنظر باید تمیز نگاه داشته شود و پمادهای تجویزشده توسط پزشک به‌صورت مرتب استفاده شود. بعد از عمل می‌توان دوش گرفت، اما باید توجه داشت که محدوده بین 5 تا 7 روز، همیشه تمیز و خشک باشد و از دوش گرفتن با آب گرم نیز جلوگیری شود.

تعداد جلسات لازم جهت پاک‌کردن تتو

پیش‌بینی تعداد جلسات موردنیا زجهت پاک کردن تاتو با لیزر در ابتدا کار دشواری است. چراکه هر خال‌کوبی منحصربه‌فرد است.

بر اساس رنگ و شکل و اندازه تاتو، درمان‌های متفاوتی وجود دارد. همچنین تعداد جلسات نیز با توجه به این مسئله تعیین می‌شود. گاهی با دو یا سه بار مراجعه افراد، تاتو از بین می‌رود. گاهی نیز به بیشتر از 10 جلسه برای رفع تاتو نیاز هست. قبل از انجام هرگونه عملی باید به مشاور مراجعه و از طول درمان اطلاع یافت.

همچنین نوع و رنگ پوست بیمار نیز در این روند مؤثر است. گاهی بعضی از پوست‌ها بهتر به لیزر جواب می‌دهند. گاهی نیز این عمل برای بعضی از پوست‌ها بیشتر از حد مورد انتظار طول می‌کشد. همچنین سیستم ایمنی بدن نیز در این روند مؤثر می شاد. غالبارنگ پوست‌های روشن بهتر به این عمل جواب می‌دهند. پوست‌های تیره به دلیل هماهنگ شده بارنگ تاتو، از پاک‌شده جوهر جلوگیری کرده و این عمل را طولانی‌تر و مستلزم تلاش بیشتر می‌کند. در هر جلسه با لیزر برخی از پیگمانته ها شکسته می‌شوند. با مرور زمان بدن به‌تدریج به‌صورت کامل آن را بین برده و محو می‌کند.

به‌طور میانگین می‌توان گفت که برای پاک کردن تاتو بین 1 تا 10 جلسه و یا 5 تا 20 جلسه نیاز است. فاصله بین این جلسات نیز معمولاً بین 4 تا 6 هفته است. این روش درد کمی دارد و تقریباً می‌توان گفت درد آن برابر یا حتی کمتر از درد خال‌کوبی کردن توصیف‌شده است. با این تفاوت که سریع بودن این روش، تحمل درد آن نیز راحت‌تر است. قرمزی ورم و کبودی ایجادشده بعد از لیزر نیز، جزئی می‌باشند که باگذشت زمان کاملاً از بین می‌رود. البته استفاده از ویتامین E و کرم‌های محافظ بعد از تاتو کردن برای جلوگیری از عفونت و محافظت از پوست واجب است.

هزینه و قیمت

قیمت هر جلسه برداشتن و از بین بردن خال‌کوبی، به‌اندازه و نوع خال‌کوبی‌ای که قرار است پاک شود بستگی دارد. همچنین قیمت نهایی این عمل نیز به تعداد جلسات موردنیاز، متناسب با نوع و اندازه خال‌کوبی بستگی دارد.

غالباً با انجام لیزر می‌توان تا حد زیادی تاتو را کاهش داد؛ اما باید این مسئله را قبول کرد که پاک کردن کامل به‌صورت دائمی، کاری غیرممکن است و همیشه رد کمی از تاتو بر روی پوست باقی خواهد ماند. شاید بهتر باشد برای جلوگیری از این مسئله، قبل از اقدام به تاتو، این موضوع را در نظر داشت و بعد تصمیم گرفت.



Fatal error: Uncaught ErrorException: file_put_contents(): write of 962 bytes failed with errno=122 Disk quota exceeded in /home/iranskincenter/public_html/wp-content/plugins/litespeed-cache/src/file.cls.php:172 Stack trace: #0 [internal function]: litespeed_exception_handler(8, 'file_put_conten...', '/home/iranskinc...', 172, Array) #1 /home/iranskincenter/public_html/wp-content/plugins/litespeed-cache/src/file.cls.php(172): file_put_contents('/home/iranskinc...', '/*! jQuery UI -...', 2) #2 /home/iranskincenter/public_html/wp-content/plugins/litespeed-cache/src/optimize.cls.php(809): LiteSpeed\File::save('/home/iranskinc...', '/*! jQuery UI -...', true) #3 /home/iranskincenter/public_html/wp-content/plugins/litespeed-cache/src/optimize.cls.php(769): LiteSpeed\Optimize->_build_single_hash_url('https://iranski...', 'js') #4 /home/iranskincenter/public_html/wp-content/plugins/litespeed-cache/src/optimize.cls.php(393): LiteSpeed\Optimize->_src_queue_handler(Array, Array, 'js') #5 /home/iranskincenter/public_html/wp-content/ in /home/iranskincenter/public_html/wp-content/plugins/litespeed-cache/src/file.cls.php on line 172