از بین بردن جای جوش ، بهترین روش های درمان جای جوش
04
دسامبر

از بین بردن جای جوش،بهترین روش های درمان جای جوش

با ورود شخص به سن بلوغ، به دلیل تغییرات هورمونی وسیعی که در این دوره برای افراد رخ می‌دهد، حضورجوش و آکنه بر روی صورت بسیار رایج است. بروز این جوش‌ها به‌خودی‌خود بیماری نمی‌باشند، اما افزایش این جوش‌ها و شکل نامناسبی که بر روی صورت اشخاص ایجاد می‌کند، به‌مرور زمان می‌تواند شخص را باناراحتی‌های روحی و کمبود اعتمادبه‌نفس روبه‌رو کند. از بین بردن جوش‌ها، غالباً به‌وسیله روش‌های طبیعی و استفاده از گیاهان دارویی و یا به‌مرورزمان امکان‌پذیر است؛ اما مشکل پیش‌آمده بعدازآن، یعنی جای جوش، کمی سرسخت‌تر است و به همین راحتی قابل‌بازسازی نیست. جای جوش بر روی صورت افراد مختلف متفاوت است. این آثار غالباً به شکل لکه یا فرورفتگی می‌باشند. از بین بردن جای جوش نیز متناسب با نوع آن انتخاب می‌شود. بهتر است قبل از ارائه راهکار برای از بین بردن جای جوش، انواع مختلف آن را بشناسیم.

انواع جای جوش

جای جوش چکشی

از رایج‌ترین نوع جای جوش‌ها، جای جوش چکشی است. در این نوع، فرورفتگیهای عمیق روی پوست پخش می‌شوند که عرضی کمتر از 2 میلی‌متر دارند. این جای جوش‌ها به شکلی است که انگار پوست به‌وسیله چکش سوراخ شده است. به همین دلیل به این مدل، چکشی می‌گویند.

جای جوش واگنی

این نوع نیز دارای درصد شیوع بالایی است. در این نوع، جای جوش بر روی صورتبه شکل مثلثی با لبه‌های عمودی تیز به‌جای می‌ماند و شبیه جای آبله‌مرغان است. این نوع غالباً برروی گونه‌ها و شقیقه‌ها به چشم می‌خورد. جای این جوش‌ها می‌تواند بسته به نوع جوش اولیه سطحییا عمیق باشد.

جای جوش دره‌ای شکل

این نوع جای جوش با آسیب دیدن زیر سطح پوست رخ می‌دهد که به پوست صورت ظاهری موج مانند می‌دهد. این نوع جای جوش‌ها غالباً گسترده می‌باشند و عمق آن‌ها سطحی است.این نوع جوش نیز به نسبت رایج و شایع است.

جای جوش‌هایپرتراپیک یا برجسته

این نوع خیلی رایج نیست و بیشتر روی پشت بدن و قفسه سینهبه چشم می‌خورد. البته در مواردی این نوع جای جوش بر روی گرد نو صورت بیمار نیز به وجود آمده است.شکل ظاهری این نوع جای جوش، برآمده و برجسته است که حاصل جوش و آکنه‌ای شدید است. ایننوع جای جوش غالباً از محدوده اولیه خود فراتر نمی‌رود و باگذشت زمان کوچک‌تر می‌شوند.

هایپرپیگمنتیشن

این نقاط درواقع نقاط قرمز و تیره‌ای هستند که پس از بهبود جوش یا کورک به‌جایمی‌مانند. به همین دلیل نمی‌توان به آن‌ها جای جوش گفت. این نقاط بیشتر شبیه خال یا لکه هستند و بعضاً چند ماه یا چند سال ممکن است طول بکشد تا برطرف شود.

همیشه پیشگیری بهتر از درمان در حل مسائل جواب می‌دهد. در از بین بردن جای جوش ها نیز، مهم‌تر از همه‌چیز جلوگیری از ایجاد این عارضه است.اولین و مهم‌ترین اصل دراین‌باره، بازی نکردن با جوش‌های به وجود آمده روی صورت است. التهاب به وجودآمده بر روی صورت به دلیل وجود جوش، باعث حساسیت و کاهش انعطاف‌پذیری سطح پوست می‌شود. دستزدن به جوش‌ها و سعی در از بین بردن آنریال باعث نفوذ بیشتر و عمیق‌تر و باکتری‌ها و چرک درون جوش بهپوست می‌شود و می‌تواند جای جوش عمیقی را روی پوست ایجاد کند.پوست انسان توانایی مقابله با جوش و جای جوش را به‌خودی‌خود دارد، اما قرار گرفتن انسان در معرض خورشید، این فرآیند را با کندی مواجه می‌کند. به همین دلیل بهتر است همیشه از کرم‌های ضد آفتاب و یا کلاه آفتاب‌گیر استفاده کنید.

 

از بین بردن جای جوش ، بهترین روش های درمان جای جوش

انواع روشهای از بین بردن جای جوش

در حال حاضر روش‌های درمانی مؤثر و متفاوتی برای از بین بردن جای جوش وجود دارد که می‌توان از یک یا چند روش به‌صورت ترکیبی استفاده کرد:

از بین بردن جای جوش با میکرودرم ابریژن

در این روش توسط دستگاه سعی دربرداشتن لایه‌های سطحی پوست می‌شود. جای جوش‌های عمیق‌تر نیاز به لایه داری بیشتر داند. این عمل هر 2 یا 3 هفته یک‌بار تکرار می‌شود و خیلی مناسب جوش‌های عمیق نیست. این روش هم می‌تواند جوش‌های فعال و هم جای جوش‌های سطحی را برطرف کند و پوستی صاف و روشن برای شخص به ارمغان بیاورد. درمان با میکرودرم ابریژن تقریباً بی عارضه و بدون دروه بهبودی طولانی‌مدت است.

از بین بردن جای جوش با IPL

این روش بهترین روش برای رفع جای جوش است که هنوز قرمز می‌باشند و تورفتگی های مختصر دارند. این روش لیزر نیست و اصطلاحاً به‌عنوان لیزر شناخته می‌شود. در این روش پوست تحریک می‌شود و با کلاژن  سازی پوست، اسکارها و جای جوش‌ها سطحی‌تر می‌شوند و با تکرار این روش سطح پوست به‌تدریج صاف می‌شود. این روش همچنین برای جوش‌های فعال و ملتهب نیز می‌تواند مؤثرباشد. این روش از بین بردن جای جوش نیز تقریباً بی عارضه است.

میکرونیدلینگ

روش میکرونیدلینگ شامل استفاده از میکرونیدل‌های بسیار ریز است که به سطح پوست نفوذ می‌کنند و باعث تحریک رشد سلولی و بازسازی پوست می‌شوند. با تحریک بافت، جوش‌های کوچک و سطحی از بین می‌روند.

از بین بردن جای جوش با لیزر CO2

برای انجام این عمل ابتدا جوش‌های فعال فرد درمان می‌شود تا هیچ‌گونه التهابی روی صورت شخص نباشد. این روش نیاز به مراجعه به متخصص دارد. در این روش با بی‌حسی موضعی صورت،با لیزر اقدام به محو جای جوش‌ها می‌شود. بعد از 10 روز پانسمان پوستی صاف‌تر و صورتی‌رنگ ایجادمی‌شود که طی 1-3 ماه قرمزی آن از بین رفته و پوست یکدست می‌شود. در دوره بهبودی باید از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کرد. طی یک جلسه حدود 60 تا 80 درصد بهبودی مشاهده می‌شود که البته این نتیجه در اسکارهای سطحی بهتر به دست می‌آید. برای بهبود کامل شخص می‌تواند 6 ماه بعد دوباره مراجعه کندیا از روش‌های دیگر برای بهبودی اسکارهای خود اقدام کند. از عوارض این روش ایجاد تیرگی در نقاط لیزر است که غالباً به دلیل مراقبت نشدن از پوست در برابرآفتاب پس از عمل رخ می‌دهد. البته لیزرهای فرکشنال CO2 این عوارض را تا حد زیادی کاهش داده است.

از بین بردن جای جوش با لیزر فرکشنال CO2

این دستگاه به دلیل شرایط به نسبت راحت‌تری که برای شخص پس از عمل به ارمغان می‌آورد، طرفداران زیادی پیداکرده است. این روش بدون نیاز به بی‌حسی موضعی و بدون زخم و ترشحات پس از عمل و درنتیجه بدون نیاز به پانسمان است. قرمزی حاصل از عمل پس از 5 یا 6 روز از بین میرود. این روش برای تأثیر بالاتر نیاز به تکرار ماهانه بین 3 تا 6 جلسه دارد. این روش بیشتر مناسب افراد با اسکارهای کم‌عمق است.

از بین بردن جای جوش با ساب سیژن

در این روش پس از بی‌حس کردن پوست، چسبندگی پوست را از بافت‌های زیرین از بین برده و به فضای خالی به وجود آمده اجازه پر شدن طبیعی توسط کلاژن تولیدشده به‌مرورزمان را می‌دهد.درنتیجه عمق اسکارها کم می‌شود و به‌مرورزمان پوست صاف‌تر می‌شود. در صورت نیاز این روش قابلتکرار و یا ترکیب با روش‌های پیشین است.

از بین بردن جای جوش با تزریق چربی

در این روش برای اسکارهای عمیق‌تر می‌توان با چربی‌ای که از خود فرد گرفته می‌شود فضای خالی به وجود آمده را پر کرد و ظاهر اسکار را صاف نمود. همچنین با ترکیب روش تزریق چربی با روش‌ها با یکدیگر می‌توان نتایج بهتری را در یک جلسه به دست آورد.

هزینه و قیمت از بین بردن جای جوش

هزینه رفع جای جوش همچون روش درمان آن به عوامل مختلفی مثل شدت و عمق اسکار و جای جوش یاآکنه، تعداد جلسات درمانی و وسعت ناحیه تحت درمان بستگی دارد. روش لیزر فرکشنال، به‌عنوان یکی از روشهای مؤثر با سرعت نتیجه‌گیری بالا جهت رفع جای جوش است. این روش حداکثر 3 تا 4 جلسه و به‌صورت جلسات ماهانه قابل انجام است

منبع: iranskincenter