از بین بردن خط خنده
04
ژانویه

از بین بردن خط خنده و چروک دور لب

از بین بردن خط خنده روش های زیادی دارد  در این مطلب روش های مناسب و مؤثر را برای درمان و دستیابی دوباره به صورتی جوان و شاداب را بیان خواهیم کرد.
با بالا رفتن سن و از بین رفتن کلاژن پوست، همه‌ی ما شاهد به وجود آمدن چروک بر روی صورت خود هستیم. در بعضی از ما این خطوط بیشتر و عمیق‌تر ظاهر می‌شوند. دلایل بسیاری باعث شده‌اند که بعضی از ما بیشتر از حضور این خطوط بر روی صورتمان رنج ببریم. دلایلی همچون کم‌آبی بدن، عوامل ژنتیکی، مصرف دخانیات، قرار گرفتن در معرض آفتاب و … . ایجاد این چروک‌ها به دلیل انقباضات ماهیچه‌های صورت و ردی که در هر بار انقباض بر روی صورت به‌جای می‌گذارند است.

چروک‌های روی صورت همیشه سنی بیشتر از سن واقعی شخص را نشان می‌دهند. وجود این چروک در اطراف دهان که به خط خنده (نازولبیال) معروف است نیز از این قاعده مستثنا نیست. همچنین وجود خط خنده، می‌تواند زیبایی لب‌ها را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

مصرف دخانیات به دلیل مواجه کردن بدن با کم‌آبی و انقباضات متعددی که در هر پک زدن به سیگار رخ می‌دهد، می‌تواند از مهم‌ترین دلایل ایجاد خط خنده بر روی صورت باشد. گرچه ترک سیگار می‌تواند در بهبود این خطوط مؤثر باشد، اما نمی‌توان بهبودی کامل را انتظار داشت.

در ادامه راه‌هایی مناسب و مؤثر را برای از بین بردن خط خنده و دستیابی دوباره به صورتی جوان و شاداب را بیان خواهیم کرد.

از بین بردن خط خنده

از بین بردن خط خنده

روش‌های درمان خط خنده

  • از بین بردن خط خنده با تزریق بوتاکس

    انقباضات ماهیچه‌ای که از دلایل ایجاد خط خنده بر روی صورت می‌باشند، با تزریق بوتاکس قابل‌کنترل می‌باشند. در تزریق بوتاکس، ماهیچه‌های کنار دهان به‌وسیله ماده تزریق‌شده، غیرفعال می‌شود و درنتیجه انقباضی صورت نمی‌گیرد. در این حالت می‌توان گفت که خط خنده از روی صورت محو می‌شود. تزریق بوتاکس تقریباً بدون درد و بدون بی‌حسی و به‌صورت سرپایی انجام می‌شود و بعد از 3 روز نتایجش قابل‌مشاهده است. بعد از تزریق می‌توان تا حدود 4 ماه صورتی فاقد خطوط لبخند و جوان‌تر و شاداب‌تر از همیشه داشت. البته باید در نظر داشت در مواردی که این چروک به دلیل قرارگیری مکرر در معرض آفتاب شکل‌گرفته باشند و یا به دلیل جاذبه و افتادگی پوست رخ‌داده باشند، نمی‌توان بعد از بوتاکس نتیجه‌ی مطلوبی را انتظار داشت. بااین‌حال بوتاکس از روش‌های محبوب در از بین بردن چروک صورت در حال حاضر است. این روش بارها قابل تکرار است و در هر بار تکرار، با ضعیف‌تر شدن تدریجی ماهیچه‌ها، می‌توان در دوره‌های بعدی تأثیر طولانی‌تر با دوزی پایین‌تر از ماده تزریقی را انتظار داشت.

  • از بین بردن خط خنده با تزریق ژل

    گاهی خطوط به وجود آمده به حدی عمیق  است که بهترین راه برای از بین بردن آن‌ها، پر کردن آن‌هاست. یکی از راه‌های پر کردن خطوط خنده، تزریق ژل‌های حاوی هیالورونیک که ماده‌ای موجود در بدن و سازگار با متابولیسم بدن است، است. در این روش با ایجاد بی‌حسی موضعی و ضدعفونی کردن محدوده تزریق، ژل به‌وسیله سرنگ به زیرپوست تزریق می‌شود. این عمل که معمولاً فقط 15 دقیقه طول می‌کشد، با عوارض کمی روبه‌روست و درعین‌حال می‌تواند برای حدود 12 ماه ماندگاری داشته باشد. پس از اتمام عمل محل با بسته‌های یخ کمپرس می‌شود. در روزهای اول ممکن است تورم و کمی قرمزی در ناحیه تزریق دیده شود که پس از 3 روز کاملاً از بین خواهند رفت. از طرفی به دلیل جذب ژل توسط بافت بدن، معمولاً بعد از دو هفته می‌توان به نتایج قطعی تزریق ژل دست‌یافت. در مواردی که فرد دارای خطوط خنده عمیق و درعین‌حال ماهیچه‌های فعالی باشد، با ترکیب دو روش بوتاکس و تزریق ژل، می‌توان به نتایجی بهتر و ماندگارتر (حدود 15 ماه) دست‌یافت.

  • از بین بردن خط خنده با لیزر CO2 فراکشنال

    لیزر CO2 از تکنولوژی‌های جدید و محبوب بین طرفداران و علاقه‌مندان به دنیای زیبایی است. این لیزر با برداشتن لایه‌های قدیمی و کهنه پوست، پوست را وادار به ترمیم و ساخت دوباره کلاژن می‌کند. پوست جدید، بدون خط و جوان‌تر و شاداب‌تر از پوست قبلی ظاهر خواهد شد و درنتیجه خطوط خنده از بین خواهند رفت. برای گرفتن نتیجه بهتر، تکرار این روش در دوره‌های زمانی چند ماه، می‌تواند بسیار مؤثر باشد و نتایجی دائمی‌تر به بار بیاورد. البته کمی قرمزی پس از انجام لیزر قابل‌مشاهده است که به‌سرعت از بین خواهند رفت. به‌جرئت می‌توان گفت که این روش از دیگر روش‌ها بهتر، مطمئن‌تر و درعین‌حال ماندگارتر است.

  • از بین بردن خط خنده با میکرونیدلینگ و مزوتراپی

    در این روش با استفاده از مواد مغذی پوست و ویتامین‌هایی همچون ویتامین A، E، D و مواد محافظ در برابر آفتاب با SPF بالای 50، پوست تحریک و وادار به ساخت کلاژ می‌شود. از طرفی ویتامین‌های موردنیاز برای این کار نیز تأمین می‌شود. درنتیجه پوست با ترمیم خود، خطوط خنده را بازسازی می‌کند و به‌مرورزمان این خطوط محوشده و ظاهری جوان‌تر و شاداب‌تر برای فرد به ارمغان می‌آورد. این روش با 3 تا 5 بار تکرار در دوره‌های 4 تا 6 هفته‌ای، می‌تواند تأثیر خود را به‌خوبی نشان دهد.

  • از بین بردن خط خنده با میکرودرم

    در روش میکرودرم با استفاده از برخی مواد شیمیایی و برخورد آن‌ها باپوست، پوست مرده لایه‌برداری می‌شود که پس از برداشتن لایه‌های مرده و قدیمی، پوست جدید سالم و بدون خطوط قبلی به وجود می‌آیند. این روش سریع و کم‌هزینه است، از طرفی نباید انتظار نتایج دائمی و ماندگار را از آن داشت. این روش برای خطوطی کم‌عمق و سطحی می‌تواند بسیار مؤثر باشد. برای گرفتن نتیجه بهتر نیاز به تکمیل دوره درمان در 6 تا 10 جلسه است.

  • از بین بردن خط خنده با جراحی لیفتینگ

    لیفتینگ صورت یکی از روش‌های بسیار مؤثر و ماندگار برای از بین بردن چین‌وچروک‌های صورت، به‌خصوص خطوط خنده است. درعین‌حال هزینه این روش نیز بسیار بالا است. در لیفتینگ، با برش دادن پوست و کشیدن پوست و جدا کردن پوست اضافه و بخیه زدن دوباره آن، پوست صورت صاف و دوباره بدون چین‌وچروک می‌شود. نتایج این عمل تا حدود 10 تا 20 سال باقی می‌ماند. این عمل در بیهوشی کامل صورت می‌پذیرد و پس از اتمام نیاز به مراقبت‌های لازم دارد. بعد از دو هفته بیمار می‌تواند به فعالیت‌های روزانه خود بازگردد. این روش می‌تواند برای درمان چروک صورت و خطوط خنده بسیار مؤثر باشد، اما انجام تحقیقات لازم و مشورت با متخصص بسیار لازم است و می‌تواند در تصمیم‌گیری و انتخاب این روش بسیار مؤثر باشد.

  • از بین بردن خط خنده با لیفت با نخ

    این روش به‌وسیله نخ نامرئی و بدون جراحی و با بی‌حسی موضعی انجام می‌پذیرد. در این روش که حدود 30 تا 60 دقیقه طول می‌کشد، دوره درمان بسیار کوتاه‌تر از جراحی است و نتایج آن به ماندگاری جراحی است. درنتیجه برای کسانی که نمی‌خواهند جراحی داشته باشند، می‌تواند روش بسیار مناسبی باشد.

  • از بین بردن خط خنده با هایفوتراپی

    در این روش از امواج صوتی HIFU برای از بین بردن خطوط دور رهان استفاده می‌شود که بدون درد و در یک جلسه کوتاه 45 دقیقه یا انجام می‌پذیرد. این روش بسیار مدرن است و نتیجه آن تقریباً ماندگار است.

کاهش و یا پیشگیری از ایجاد خطوط خنده، بهترین راه برای داشتن صورتی جوان و شاداب است. از راه‌های پیشگیری می‌توان به داشتن تغذیه مناسب حاوی ویتامین، مصرف زیاد آب، جلوگیری از استعمال دخانیات، محافظت از پوست در برابر آفتاب با استفاده از کرم‌های ضد آفتاب SPF دار مناسب و جلوگیری از استرس و افسردگی اشاره کرد.

هزینه و قیمت از بین بردن خط خنده

هزینه و قیمت درمان خط خنده به استحکام عضلات، جنسیت فرد و میزان تخصص پزشک معالج بستگی دارد. هزینه درمان به مقدار واحد تزریق‌شده درروش تزریق بستگی دارد.
با توجه به روش‌های متنوع در درمان خط خنده، پزشک معالج با توجه به شرایط و سن و جنسیت شخص بهترین روش را برای مراجعه‌کننده انتخاب می‌کند.
درمان خط خنده که در بیشتر مواقع به دلیل بالا رفتن سن نیست باعث جوان‌سازی و شادابی و زیبایی چهره می‌شود.